Thursday, February 26, 2015

PERMOHONAN PENGAMPUNAN TANPA PERSETUJUAN ANWAR WAJIB DITOLAK, KATA PAKAR

KHAMIS, 26 FEB 2015

SEMBANG-SEMBANG POLITIK :

IBM setuju dan sependapat dengan seorang penganalisa politik yang juga merupakan seorang Peguam (tak payah sebut nama) mempertikaikan isi kandungan dokumen pengampunan yang dikemukakan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Dr Wan Azizah Wan Ismail mewakili suaminya, yang dipenjarakan, si peliwat Anwar Ibrahim kepada Yang di-Pertuan Agong pada Selasa lalu. Dari apa yang dituliskan oleh penganalisa tersebut, permohonan pengampunan yang dikemukakan Wan Azizah wajib ditolak kerana ianya dibuat tanpa persetujuan Anwar. Berdasarkan kepada kata-kata dan cakap Anwar melalui Setiausahnya, Rafizi pondan, si peliwat ni konsisten dengan pendirian tidak mahu membuat permohonan pengampunan. Maka, adakah Wan Azizah membuat permohonan ini tanpa pengetahuan atau persetujuan Anwar? Kalau benar Wan Azizah membuat permohonan pengampunan ini tanpa pengetahuan atau persetujuan Anwar, bagi pandangan penganalisa politik tersebut, itu adalah satu penghinaan terhadap pendirian suaminya. katanya dalam satu kenyataan beliau hari ini. 

Menurut beliau yang juga seorang peguam, asas kepada permohonan pengampunan adalah tertuduh mengaku bersalah terhadap kesalahan yang disabitkan, menyesal dengan kesalahan tersebut dan berjanji untuk tidak mengulanginya lagi. Elemen-elemen ini tidak ada dalam permohonan Wan Azizah maka ianya wajib ditolak dan perlu dikenakan tindakan sewajarnya, kata beliau. Sebaliknya, Dr Wan Azizah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang dilihat cuba memperlekehkan institusi pengampunan Diraja dengan menjadikan alasan 'kehakiman tidak telus' sebagai alasan pengampunan. Permohonan tersebut juga suatu penghinaan kepada institusi kehakiman yang dilantik dan bernaung dibawah Yang di-Pertuan Agong kerana menjadikan alasan "kehakiman tidak telus" sebagai alasan permohonan pengampunan," katanya. Beliau berkata, kebiasaannya hanya pesalah yang dijatuhi hukuman mati atau penjara sepanjang hayat akan memohon pengampunan bagi tujuan pengurangan hukuman. 

Bagaimanapun, katanya, adalah agak luar biasa dan kelakar bagi seorang yang disabitkan kesalahan meliwat dan dijatuhkan hukuman penjara lima tahun untuk memohon pengampunan atas hukuman tersebut. Apatah lagi bagi tertuduh yang selalu melaungkan slogan "Lawan Tetap Lawan". Soalan dari IBM pula, adakah keluarga si peliwat membuat permohonan pengampunan kerana Anwar dikatakan tidak mampu melawan nyamuk didalam penjara seperti yang dimaklumkan Wan Azizah?,. Seperti yang kita semua tahu, pada hari Selasa, keluarga Anwar memfailkan rayuan pengampunan daripada Yang di-Pertuan Agong, pada saat-saat akhir terhadap hukuman penjara lima tahun yang dihadapinya atas kesalahan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan. Notis tersebut difailkan bagi mengelakkan kekosongan kerusi Parlimen Permatang Pauh. 

Malah, pada Rabu, Sekretariat PKR akan berusaha mendapatkan kebenaran Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia supaya Anwar dapat hadir pada sidang Parlimen, Mac ini. Setiausaha Agung PKR, Rafizi pondan berkata, sekretariat itu juga akan berbincang dengan barisan peguam ketua pembangkang itu untuk tindakan susulan. Tidaklah tindak tanduk keluarga Anwar ini menyusahkan kerajaan dan rakayt jelata. Tak habis-habis cerita tentang beliau. Ingat dah masuk penjara, aman seketika, tapi, sebaliknya. Untuk tutup cerita pasal keluarga 'songsang' iaitu keluara '69' ni, tolak sahaja permohonan pengampunan si peliwat tu seperti apa yang IBM katakan didalam posting yang lepas. Selesai masalah. Wassalam ~ IBM
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...