Thursday, February 18, 2016

LING LIONG SIK PANDANG TUN MAHATHIR SAMA SEPERTI TUHAN???

KHAMIS, 18 FEBRUARI 2016
BEKAS Presiden MCA Tun Dr Ling Liong Sik hari ini melahirkan keyakinannya bahawa Mahathir akan berjaya dalam kempen menggulingkan Datuk Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri. Beliau mengisytiharkan bahawa bekas Perdana Menteri itu tidak akan gagal kerana apa yang diperkatakan oleh Mahathir mengenai Najib selaras dengan ajaran kitab-kitab agama. Kononnya, beliau, Ling Liong Sik telah baca buku-buku agama. Allah, Jesus, Buddha dan dewa-dewa Hindu mengatakan adalah tidak betul untuk mengambil wang orang lain dan memasukkannya ke dalam akaun kita sendiri. Hanya Najib kata ini adalah betul,” katanya pada sidang akhbar di Kajang, Selangor. 

Beliau kemudian menamakan bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, bekas Menteri Datuk Seri Shafie Apdal, pemimpin veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah dan dirinya sebagai contoh. Oleh itu, (apa yang dikatakan oleh sesetengah pihak sebagai kegagalan sebenarnya) sebahagian daripada perjalanan ke arah kemenangan,” katanya. 

Sejak April tahun lalu, Mahathir menerajui kempen untuk menggulingkan Najib yang satu ketika dahulu mendakwa beliau sebagai calon terbaik untuk jawatan tertinggi negara itu. Selasa lalu, Mahathir menegaskan beliau tidak akan berputus asa dan berikrar akan terus mendesak Najib supaya berundur.
Jom baca sorotan siapakah Ling Liong Sik dan skandal PKFZ diambil dari wikipedia beliau :
Pada 29 Julai 2010, Tun Dr Ling Liong Sik (67) didakwa di Mahkamah Sesyen Putrajaya berhubung dua tuduhan pecah amanah berkaitan Skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang(PKFZ). Beliau adalah Presiden MCA kedua dihadapkan ke mahkamah selepas Tan Koon Swan.
Skandal ini menyebabkan kerajaan / PKFZ kerugian berbilion ringgit.
Beliau dituduh menipu / memperdaya Jemaah Menteri Malaysia pada 25 September 2002 dan 6 November 2002 agar setuju membeli tanah di Pulau Indah untuk projek Mega Distribution Hub di Pelabuhan Kelang. Penipuan itu dilakukan di bilik mesyuarat, Tingkat 4, Pejabat Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra ,Putrajaya.
Banyak fakta disembunyikan daripada Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta,Kementerian Kewangan ke atas tanah yang dicadangkan itu.
Tanah itu seluas 43,538,200 kaki persegi . Harganya RM25 satu kaki persegi (skp) dan jumlah keseluruhan menjadikan RM1,088,456,000. Tempoh bayaran 15 tahun dengan kadar faedah sebanyak 7.5 peratus setahun (berjumlah RM720,014,600). Kos ini melambung kepada RM4.6 bilion dan seterusnya RM12 bilion.[2]
Tuduhan mengikut Seksyen 418 Kanun Keseksaan. Jika terbukti nanti bersalah, beliau boleh dipenjara sehingga 7 tahun dengan denda atau kedua-duanya sekali.
Tuduhan alternatif ialah Seksyen 417, Kanun Keseksaan. Pendakwaan dilakukan sendiri oleh Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, dibantu oleh Ketua Bahagian Pendakwaan, Jabatan Peguam Negara, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah; Ketua Unit Pelucuthakan Harta, Bahagian Pendakwaan, Dzulkifli Ahmad; dan Timbalan Pendakwa Raya, Manoj Kurup. Peguam Datuk R. R. Sethu mewakili Ling Liong Sik.
Setakat ini, Ling Leong Sik mengaku tidak bersalah dan ikat jamin ditetapkan pada RM1 juta. Hakim, Suzana Hussin mahukan tarikh 3 September 2010 sebagai tarikh sebutan kes. Ling dibebaskan dengan jaminan polis dan membayar wang ikat jaminnya di Mahkamah Sesyen pada 30 Julai 2010.[3]
Setakat ini 5 inividu telah didakwa berhubung Skandal PKFZ. Iaitu bekas Pengurus Besar Lembaga Pelabuhan Klang (LPK), Datin Paduka Oi Choo Phang. Kemudian Ketua Pegawai Operasi Kuala Dimensi Sdn. Bhd. (KDSB), Stephen Abok, 51; Seng Swee, 48, dari syarikat perunding BTA Architect serta bekas pengurus projek syarikat kontraktor pembangunan PKFZ, Law Jenn Dong, 51.[4]
Maka, korang nilaikanlah sendiri manusia jenis apa si Ling Liong Sik ini yang menganggap Tun Mahathir sama seperti tuhan dan kerakusan beliau semasa menjadi Menteri Pengangkutan. Bagi IBM beliau adalah balaci no 1 dan orang suruhan Tun Mahathir. Fikir-fikirkan. Dari saya IBM #UMNOpjutetapdihatiku#kita1hati#kekalnajib

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...