Monday, August 29, 2011

Hari Ini Dalam Sejarah

[DARI MEJA IBM] :
Assalam Mualaikum w.b.t Salam Ramadan Salam Ukhwah dan Salam Sejahtera kepada semua

29 OGOS

HARI INI DALAM SEJARAH ~ ~

SERI PADUKA BAGINDA YANG DI PERTUAN AGONG MENANDATANGANI PENGISYTIHARAN PENETAPAN HARI MALAYSIA

TARIKH PERISTIWA : 29.08.1963

Pada hari ini 29.8.1963, Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong, Tuanku Syed Putra Ibni Almarhum Syed Hassan Jamalullail, telah menandatangani pengisytiharan menetapkan Hari Malaysia iaitu pada hari Isnin bersamaan 16hb. September 1963. Penetapan tarikh hari Malaysia ini telah diputuskan oleh kerajaan Persekutuan disebabkan oleh beberapa perkara iaitu:-

  1. Setiausaha Agong Bangsa-bangsa Bersatu, U Thant telah menyatakan bahawa ia menduga akan menyelesaikan tugas-tugasnya di Borneo menjelang 4hb. September.
  2. Tarikh baru 16hb. September itu telah dipersetujui oleh kerajaan-kerajaan British, Singapore, Sabah dan Sarawak.
  3. Kerajaan Persekutuan tidak sekali-kali bertindak melanggar kata sepakat persetujuan Manila dengan penetapan tarikh baru itu.
  4. Peninjuan Bangsa-bangsa Bersatu di Borneo sekarang bukan menjadi syarat yang menentukan sama ada Malaysia akan wujud atau tidak. Kerajaan Persekutuan yakin rakyat Borneo mendukung Malaysia.

Kerajaan Indonesia dan Filipina telah diberitahu mengenai tarikh baru Hari Malaysia ini. Surat-surat pemberitahuan itu telah disampaikan melalui Duta Besar masing-masing di Kuala Lumpur. Kerajaan Persekutuan telahpun menyatakan pada kerajaan-kerajaan Filipina dan Indonesia tentang tujuannya untuk menubuhkan Malaysia pada 31hb.Ogos,1963 sebagai mana yang dipersetujui di London pada 9hb.Julai 1963. Kerajaan-kerajaan Filipina dan Indonesia telah mengumunkan di dalam Persetujuan Manila bahawa mereka akan menyambut baik penubuhan Malaysia itu dengan syarat sokongan rakyat di Wilayah Borneo ditentukan oleh satu badan yang bebas. Kerajaan Persekutuan sangat yakin bahawa sebahagian besar rakyat Sabah dan Sarawak mahu merdeka melalui Malaysia dan percaya bahawa hasil siasatan Bangsa-bangsa Bersatu akan memberikan pendapat yang sama. Oleh kerana faktor yang berkenaan telah diambil kira maka Hari Malaysia di tetapkan oleh kerajaan pada 16hb.September 1963.


~ SELAMAT MEMBACA KEPADA SEMUA DAN SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI DAN HARI KEMERDEKAAN YANG KE 54 TAHUN. IKHLAS DARI : IBM
[SUMBER : ARKIB NEGARA] ~
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...