Monday, August 5, 2013

CHINA SIFATKAN TUN MAHATHIR SEBAGAI TOKOH ASEAN..TAPI CINABENG DAP ANGGAP TUN MUSUH. SIAL PUNYA DAP!!

ISNIN, 05 OGOS 2013
TEPAT sekali apabila Menteri Luar China, Wang Yi (gambar bawah) menyifatkan bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai pemimpin ASEAN yang cemerlang dengan wawasan strategik kerana memahami bahawa China yang lebih besar dan kukuh akan memanfaatkan jiran-jirannya. IBM rasa semua orang bersetuju dengan kenyataan Menteri Luar China itu. Menteri Luar China itu berkata, beliau masih teringat apa  yang disebut oleh Dr. Mahathir bertahun-tahun dahulu, pembangunan China membawa manfaat kepada negara-negara jirannya. Ia adalah satu peluang, bukan satu ancaman, katanya dalam satu ucapan pada pembukaan Forum Peringkat Tinggi pada Ulang tahun ke-10 Perkongsian Strategik ASEAN-China di sini, semalam.

Beliau seterusnya berkata bahawa beliau percaya Dr. Mahathir bukan membuat komen kasual di sini. Beliau mempunyai pemahaman yang mendalam terhadap China, katanya. Sambung beliau lagi  Malaysia menyedari bahawa walaupun pertumbuhan pesat itu telah menjana keuntungan untuk jiran ASEAN, ia telah membawa kepada syak wasangka, kebimbangan dan salah faham. Beliau percaya, dalam tempoh lima tahun, import China akan mencecah US$10 trilion dan pelancong dari negara itu akan berjumlah 400 juta.

Disamping itu beliau berkata, China dan ASEAN patut meningkatkan usaha untuk membangunkan versi Perjanjian Dagangan Bebas China-ASEAN yang dipertingkat dan integrasi ekonomi serantau. Beliau seterusnya berkata, kedua-dua pihak patut mengambil peranan dalam kerjasama maritim dan menggunakan Tabung Kerjasama Maritim China-ASEAN dengan aktif, sambil menambah China mengalu-alukan lebih banyak cadangan projek dari negara ASEAN. Dari situ kita boleh mengambil kesimpulan bahawa peranan Tun Mahathir semasa menjadi Perdana Menteri Malaysia amat-amatlah di haragai, buikan setakat hanya menaikkan nama Malaysia di kaca mata dunia dengan pembangunan pecat negara, tapi, lebih dari itu.

Hanya orang yang tak pandai mengunang budi akan jasa-jasa mantan Perdana Menteri kita ini sahaja yang  menggangap Tun Mahathir sebagi musuh mereka dan ada yang  juga menyatakan bahawa Tun Mahathir membayangi Perdana Menteri kita sekarang iaitu Datuk Seri Najib Tun Razak sekali gus untuk menjatuhkan DS Najib. Paling ketara ialah cinabeng DAP. Mereka begitu anti dan berdendam dengan Tun sehingga sekarang. Pada firasat IBM, mereka masih marah dan berdendam kerana di era pemerintahannya beliau begitu tegas, serius dan amat ditakuti. Kalau beliau kata A, maka A lah kehendaknya. 

Apapun, sebagai seorang rakyat Malaysia, IBM begitu kagum dan tabik hormat kepada Tun Mahathir yang telah membangunkan negara kita ini sehingga dunia mengenali negara kita dan kini ramai pelabur-pelabur asing bermnat untuk melabur di negara kita ini. Tugas DS Najib sekarang ini hanya mantain dan teruskan memantum yang telah diilhamkan oleh Tun Mahathir. Jadi, kesimpulannya, memang layak Tun Dr Mahathir di gelar 'Tokoh Asean' kerana rakan-rakanya di Asean mengenali siapa Tun Mahathir dan jasa-jasanya amat dihargai. Hanya cinabeng DAP sahaja yang tidak mengenang budi dan menghormati Tun. Persetankan cinabeng DAP ini. Ingat DAP ingat komunis. ~ IBM

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...