Tuesday, December 23, 2014

HUDUD NYAWA PAS? TAPI...KENAPA DAPIGS TERUS MEMPERLEKEHKAN HUDUD PAS...HUHUHU!

SELASA, 23 DIS 2014
KALAU kita semua masih ingat sebelum pergesilan berlaku di antara PAS dengan DAPigs (masa tengah baik), IBM masih Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din begitu konfiden bahawa DAPigs akan menerima perlaksanaan hukum 'Hudud' yang PAS ingin laksanakan. Tapi, itu semua hanyalah khayalan PAS kerana DAPigs tidak mengizinkan itu semua berlaku di dalam Pakatan Rakyat. Dengan erti kata lain, DAPigs menolak mentah-mentah hukum 'Hudud' oleh PAS. Kini, pergeseran antara PAS dengan DAP kian panas apabila parti itu dalam reaksi segeranya terhadap kelancangan Lim Guan Eng bertegas, hudud merupakan nyawa kepada PAS yang tidak akan digadaikan walau atas apa alasan sekalipun. Malah, Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Dr. Haron Din ketika membuat kenyataan tegas itu berkata, jika DAP mahupun Guan Eng tidak selesa dengan perjuangan PAS itu, Setiausaha Agung DAP tersebut boleh mencari ‘ke­selesaan’ lain dengan jalannya tersendiri. 

Bahkan tanpa berselindung, beliau mengakui, siri ‘serangan’ oleh DAP terutamanya mempersoal dan mempertikai hukum hudud yang menjadi asas kepada perjuangan PAS telah ‘mengoyak’ syarat tahaluf siyasi (kerjasama politik) dalam pakatan pembangkang. Justeru, tegas tokoh ulama yang disegani dalam PAS itu, jika DAP atau Guan Eng berterusan mempertikai hukum hudud, parti tersebutlah sebenarnya bertanggungjawab merosakkan ‘kertas’ tahaluf Siyasi yang dipersetujui pakatan pembangkang sejak 2008. PAS tidak terbelenggu oleh komen lawan mahupun kawan. Hudud nyawa PAS dan ini perjuangan asas yang tidak pernah lekang. Jika Guan Eng merasakan tidak selesa, maka carilah jalannya sendiri untuk keselesaan kerana hudud tetap diteruskan (di Kelantan). Apa yang dibuat DAP telah mencacat dan mencarik-robek tahaluf, kalau terus-menerus demikian, maka DAP yang mengoyak kertas tahaluf kerana Pas tidak pernah mempertikai asas perjuangan DAP, katanya kepada pemberita hari ini, Selasa. 

Semalam, Guan Eng dalam siri ‘serangan’ terbaharunya ke atas PAS menyifatkan, komitmen sekutu DAP itu untuk tetap melaksanakan hudud di Kelantan adalah penghinaan kepada pakatan, selain mendakwa langkah ber­kenaan bertentangan dengan konsensus pakatan. Kenyataan tersebut dibuat Ketua Menteri Pulau Pinang berkenaan tidak sampai seminggu selepas beliau mendesak pakatan pembangkang memuktamadkan pendirian untuk menolak hudud ketika merasmikan Persidangan Kebangsaan DAP kononnya demi aspirasi pengundi. Tidak menunggu lama, Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob kemudian membalas dengan menegaskan kerajaan negeri akan mengadakan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Khas 29 Disember ini untuk meminda Rang Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 (Pindaan 2014). Penegasan Ahmad itu disusuli pula kenyataan sinis oleh Timbalannya, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah yang mengalu-alukan DAP untuk keluar pakatan sekiranya tidak yakin dapat memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14, jika hukum hudud dilaksanakan di Kelantan. 

Sementara itu, Haron mempersoal apa sebenarnya motif Guan Eng apabila Setiausaha Agung DAP tersebut berterusan mempertikai isu hudud, sedangkan antara semua parti sekutu dalam pakatan sudah ‘bersetuju untuk tidak bersetuju’ berkait soal asas perjuangan. Mengapa sebelum ditubuhkan pakatan dulu tidak disebut? Mengapa baru sekarang? Nasihat beliau (Datuk Mohd. Amar)  kepada Guan Eng usahlah membuang masa menegur PAS kerana mereka (PAS) tidak akan mempedulikan kata-kata seperti itu. PAS tidak akan meninggalkan perjuangan ini, katanya. Pandangan IBM dalam isu ini, jika PAS benar-benar ikhlas dan serius untuk melaksanakan hukum 'hudud', buktikan dahulu di negeri Kelantan tanpa merasa apa-apa tekanan dari DAPigs, dan kalau isu keluar dari pakatan yang menjadi punca PAS takut melaksanakan hudud, nasihat IBM kepada PAS, eloklah PAS yang keluar dari Pakatan, bukannya DAPigs. Kalau PAS masi di dalam pakatan, masih ada lagi hantu dan syaitan di dalam pakatan yang akan menghalang PAS bagi melaksanakan hukuman tersebut. Hantu dan syaitan yang IBM maksudkan ialah Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang diketuai oleh bapak dajal iaitu Anwar al-jun. Maka, PAS sekali akan tertekan kerana PKR juga tidak merestui hukum hudud. Maka, PAS eloklah keluar dan kotakan apa yang korang janjikan sekali gus PAS adalah pejuang agama islam dan  tidak dilabelkan sebagai 'Parti Ajaran Sesat'. (PAS) Ada berani? Fikir-fikirkan. Wassalam ~ IBM
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...