Saturday, February 13, 2016

HUSAM MUSA DEDAHKAN KERAJAAN PAS GAGAL BAYAR CARUMAN GAJI

SABTU, 13 FEBRUARI 2016
SEMASA tengah baik, sama-sama duduk dalam satu saf, semua yang dibuat elok belaka, Bak kata orang, 'kentut' busuk pun dikata wangi. Itulah perjuangan PAS dan serpihannya yang kini bergelar PAN. Kini, segala kebaikan di dalam parti PAS ketika bersama semuanya di pandang, dianggap buruk dan mula membuka 'pekong didada' seerta mendedahkan segala keburukan parti PAS itu sendiri. Sumber menyatakan Kerajaan Negeri Kelantan masih berdegil dan angkuh untuk menyerahkan sekolah agama di bawah Yayasan Islam Kelantan (YIK) kepada kerajaan pusat walaupun kerajaan negeri nyata terbeban dengan masalah kewangan. Perkara itu diakui sendiri oleh Kerajaan Kelantan yang tidak membayar potongan gaji dan caruman guru YIK membabitkan tunggakan berjumlah RM14.6 juta.

Permasalahan ini diambil kesempatan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Salor, Datuk Husam Musa mendedahkan dilema guru-guru YIK mengenai gaji mereka yang dipotong setiap bulan oleh majikan, namun caruman tidak dibuat kepada agensi terlibat. Difahamkan, perkara itu diadukan kepada Husam oleh sekumpulan guru YIK yang sudah tidak tahan melihat caruman tersebut tertunggak sehingga memberi kesan negatif kepada mereka. Husam juga mendakwa kerajaan negeri terus boros dan menjual aset negeri di bawah nilai pasaran dalam keadaan kewangan negeri yang semakin tenat. Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Pendidikan dan Pengajian Tinggi Datuk Dr Mohamed Fadzli Hassan berkata tunggakan tersebut berlaku sejak 2001 lagi dan ianya semakin meningkat.

Tunggakan sehingga September tahun lepas sahaja adalah sebanyak RM14.6 juta. Walaupun kerajaan negeri mempunyai beberapa pelan untuk mengatasi masalah tunggakan itu, namun ia masih lagi gagal dilaksanakan. Menurut kata Mohamed Fadzli, untuk mengurangkan bebanan kewangan, kerajaan negeri menganugerahkan tanah kepada YIK untuk membangunkan ladang. “Tanah diberi kepada YIK untuk mendapat pulangan ekonomi bagi mengurangkan pengantungan kepada kerajaan negeri. “Ekoran itu YIK mengadakan kerjasama dengan syarikat swasta bagi membangunkan tanah untuk memberi pulangan hasil,” katanya. Hasil usahasama membangunkan ladang sawit YIK mendapat pulangan hasil sekitar belasan juta sahaja setahun, sedangkan untuk melaksanakan program pendidikan memerlukan peruntukkan berpuluh juta setahun. 

Dapatkah YIK memastikan pelan ini berjaya sedangkan sebelum ini ladang-ladang yang diuruskan YIK gagal mengeluarkan hasil yang diharapkan. Jangan kerana keangkuhan kerajaan negeri di bawah pentadbiran PAS Kelantan ini bakal meranakan lagi guru-guru YIK dan merosotkan mutu pendidikan di Kelantan. Persoalanya, kenapa apabila setelah Husam keluar dari PAS menyertai PAN baru perkara ini didedahkan? Apa motif Husam berbuat demekian? Yang ini, biar ahli-ahli dan pemimpin-pemimpin yang cerdik pandai dari PAS jawab. Mereka-mereka tu kan orang-orang alim belaka, betaraf 'ulama'. Dari saya ~ IBM #UMNOpjutetapdihatiku#kita1hati#kekal najib.

1 comment:

  1. DAH TAK LAKU PANDAI PULA KOMEN....DULU DO BUAT APA MASA ADA KUASA

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...