Sunday, February 1, 2015

GELARAN 'DATUK' KEPADA JACKIE CHAN : AFDLIN KATA TERGANGGU, KENAPA PULAK, CEMBURU KE?

AHAD, 01 FEBRUARI 2015

SEMASA Shahruk Khan mendapat gelaran 'Datuk', tidak pulak si Afdin ni komplain atau bising. Tapi, bila pelakon antarabangsa dari Hongkong ni dapat gelaran 'Datuk', bising pulak. Apa masalahnya dengan si Afdlin ni, cemburu ke? Kononnya, alasan si Afdlin Shauki yang meluahkan perasaanya hari ini menyatakan rasa terganggunya dengan pemberian gelaran 'Datuk' kepada pelakon aksi antarabangsa Jackie Chan. Sambil menegaskan sukakan Chan, Afdlin bagaimanapun berkata darjah kebesaran itu mungkin tidak membawa apa-apa erti kepadanya....apalah sangat gelaran datuk di peringkat antarabangsa, kita tahu betapa ia penghargaan besar dianugerah (bukan membeli) gelaran datuk, katanya. Betul le tu, tapi, Jackie Chan tidak pulak berperasaan begitu, malah beliau (Jackie Chan) begitu terharu kerana diberi penghormatan yang setinggi itu. 

Di Hongkong, beliau belum dapat apa-apa anugerah pingat untuknya setelah begitu lama menceburikan diri di dalam dunia perfileman. IBM ada terbaca di Facebook Afdlin, yang mana beliau menulis dan berkata, gelaran itu tentu amat bermakna jika diberikan kepada rakyat Malaysia yang membanggakan negara ini. Beri gelaran Datuk pada mereka yang menggadai nyawa untuk orang lain waktu banjirlah... Jadikan gelaran Datuk ini bermakna sesuatu sekali lagi. Itu hanya pandangan beliau, katanya. Tapi, ikhlas kata kata si Afdlin tu? hanya tuhan sahaja yang tahu. Jackie Chan menerima darjah kebesaran Panglima Mahkota Wilayah sempena majlis istiadat pengurniaan darjah kebesaran, bintang dan pingat bersempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan hari ini, berlangsung di Istana Negara, Kuala Lumpur. 

Diberitakan mendahului senarai 356 penerima pingat dan darjah kebesaran tahun ini ialah Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail. Apapun tahniah Datuk Jackie Chan. Teruskan berlakun dan mengarah filem-filem aksi kerana memang ramai peminat-peminat mu di Malaysia ini malah di seluruh dunia. Tak sabar nak tunggu filem bari arahan Datuk Jackie Chan. Kepada Afdlin, jangan cemburu, jika ada rezeki, kau pun akan dapat gelaran Datuk. Tapi, tak tahu tahu bila. Wassalam ~ IBM

1 comment:

  1. Benci afdlin !!! Saya peminat datuk jackie chan selamanya ! PEMINAT SETIA !!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...