Wednesday, July 17, 2013

DUTA VATICAN CITY MOHON MAAF!!

RABU, 17 JULAI 2013     ISU KALIMAH ALLAH


AKHIRNYA Duta Vatican City ke Malaysia Biskop Joseph Marino (Gambar bawah) tunduk, akur serta meminta maaf kepada rakyat Malaysia atas salah faham dan rasa kurang senang yang timbul susulan kenyataannya mengenai penggunaan kalimah Allah. Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata duta itu menjelaskan tidak berniat untuk mencampuri hal ehwal dalaman Malaysia. Marino dipanggil ke Wisma Putra pada 12 tengah hari Selasa, kata Anifah dalam kenyataan di sini. Duta itu dilapor menyokong kempen gereja tempatan untuk menggunakan kalimah 'Allah' sebagai rujukan kepada 'God' dalam kalangan penganut Kristian.

Sokongan terbuka Marino itu menimbulkan rasa kurang senang beberapa pertubuhan Islam yang menyifatkan perbuatan berkenaan sebagai tidak sensitif serta menyinggung perasaan umat Islam dan rakyat Malaysia. Pada pertemuan itu, DS Anifah menjelaskan kepada duta berkenaan bahawa kenyataannya telah menimbulkan kontroversi dan mencetuskan bantahan keras daripada orang ramai. Biskop Marino dinasihati supaya peka dengan sensitiviti agama di negara tuan rumah dan isu yang diulasnya itu masih pada peringkat Mahkamah Rayuan.

Ini Malaysialah, bukan Vatican City. Dalam hal ini Biskop Marino diminta berpegang kepada prinsip asas amalan diplomatik dan tidak campur tangan hal ehwal dalaman negara tuan rumah, kata DS Anifah (Gambar kiri). Susulan pertemuan itu kedua-dua pihak bersetuju untuk bekerjasama lebih rapat bagi memperkukuhkan hubungan dua hala antara Malaysia dan Holy See selain menggalakkan hubungan lebih akrab dalam kalangan semua agama, kata kenyataan tersebut. 

Itulah, lain kali jangan pandai-pandai nak mencampuri hal ehwal negara orang. Awak tu dihantar bertugas sebagai duta, bukan nak jadi . Ada faham!! Nasib baik Mat Salleh ni cepat-cepat minta maaf, kalau tidak nahas dia ni. Lepas ini apa pulak penghinaan terhadap Agama Islam? Ada lagi ke sesiapa yang nak cari pasal? Cinabeng, buatlah lagi kalau berani ~ IBM

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...