Monday, July 29, 2013

FILEM 'NEW VILLAGE' PERLU DISIASAT NILAI KANDUNGANNYA ~ SHABERY CHEEK...

ISNIN, 29 JULAI 2013
IBM sokong 100% bila Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) mengarahkan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) menilai kandungan filem 'The New Village' (Kampung Baru) yang bakal ditayang pada Ogos ini. Treler filem arahan Ong Kew-Lit itu mencetus kontroversi dan mengundang pelbagai reaksi kerana mengangkat perjuangan komunis sebagai hero bagi membebaskan Tanah Melayu. Menterinya, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek (gambar bawah) berkata, langkah itu penting bagi memastikan tiada tayangan filem yang boleh memudarat atau mencetus pelbagai perkara negatif dalam kalangan rakyat Malaysia.
Menurut kata DS Ahmad Sabery, bagi pandangan  beliau, kalau filem itu menggugat, memaparkan fahaman komunis serta perkauman, kita tidak ragu-ragu akan bertindak dan meminta pihak berkuasa untuk mengambil langkah sewajarnya supaya ia tidak ditayangkan. Kenyataan beliau dirakamkan di dalam majlis meraikan 120 anak yatim dan miskin dalam Parlimen Kemaman, yang dibelikan baju raya di sebuah pasar raya. Sambungnya lagi, Finas boleh mengharamkan filem berkenaan jika terbukti menimbulkan semangat perkauman, dan orang ramai diminta agar tidak cepat menghukum 'New Village' hanya berdasarkan treler yang dipapar di YouTube.
DS Ahmad Shabery juga berkata, jalan cerita filem itu perlu dikaji secara mendalam bagi memastikan ia benar-benar bebas unsur negatif. Beliau bimbang ia akan membantu untuk terus mempromosi filem atau apa-apapun kandungan yang lain kerana ia tidak boleh ditayangkan di panggung wayang... tetapi banyak lagi kaedah lain seperti tayangan secara online. Jadi, katanya beliau  bersedia dikritik dan berilah peluang pihak Kementeria beliau untuk tengok dulu, dan Finas akan kaji perkara ini, katanya.
Apa yang IBM di fahamkan, moral cerita tersebut berdasarkan treler, filem lakonan Lenna Lim, Kevin Soo, Teh Young, Kevin Soo dan Jeff Chin itu memaparkan kisah seorang komunis yang bercinta dengan seorang gadis Cina sehingga berlaku konflik dan menimbulkan persepsi bahawa pihak komunis adalah hero untuk membebaskan Tanah Melayu daripada cengkaman British. Maka, ianya jelas ada unsur-unsur untuk menghidupkan kembali perjuangan Komunis di negara bertuah kita ini. Itulkah kerja-kerja dan cara halus cinabeng untuk menerajui negara ini. Oleh itu, kerajaan harus berweas pada, kena tegas dan segala kerenah yang remeh tengeh dari parti pembangkang, jangan di layan.
IBM percaya dalam isu filem 'New Village' ini ada kaitanya dengan pembangkang. Kita hanya sedar dan tak sedar sahaja kerana pembangkang begitu bijak dan licik memainkan jarum mereka demi untuk mencapai hasrat mereka untuk menerajui negara kita ini. Bak kata perpatah, tak dapat tangan teliga di pulas. Bahaya...memang bahaya!! Jadi, fikir-fikirkan dan renung-renungkan. ~ IBM
TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...