Tuesday, July 15, 2014

KELANTAN BAGIKAN SYURGA PENYELUDUPAN MERCUN HARAM. PAS DIAM MEMBISU!!

SELASA, 15 JULAI 2014

PESTA SELUDUP MERCUN DI KELANTAN....
MANA SILAPNYA SEHINGGA NEGERI YANG TERKENAL DENGAN NAMA JOLOKAN 'SERAMBI MEKAH' DIJADIKAN TEMPAT MENYELUDUP MERCUN HARAM YANG BOLEH MENDATANGKAN PENDAPATAN YANG BEGITU LUMAYAN. MENGAPA IANYA BOLEH BERLAKU? DAN, KENAPA KERAJAAN NEGERI KELANTAN YANG DITERAJUI PAS DIAM MEMBISU?  APAPUN SYABAS KEPADA AKHBAR KOSMO YANG MENDEDAHKAN KEPADA UMUM DEMI UNTUKM KEBAIKAN SEMUA. INI KERANA PAS MENGANGGAP MEREKA MENTADBIR NEGERI KELANTAN DENGAN BEGITU BAIK SEKALI. PAS TIDAK BOLEH DITEGUR KERANA PEMIMPIN-PEMIMPIN MEREKA BESAR KEPALA, DEGIL DAN BONGKAK. INILAH AKIBATNYA SEPERTI PAPARAN DI BAWAH :
Kegiatan penyeludupan mercun pada musim perayaan tidak ubah seperti ‘pesta’ apabila peniaga-peniaga mercun dari Malaysia, terutama Kelantan mampu meraih pendapatan lumayan sehingga RM11,000 sebulan. Penyamaran Kosmo! selama beberapa hari di sini mendapati ramai rakyat Malaysia yang masuk ke Selatan Thailand untuk membeli pelbagai jenis mercun untuk diseludup masuk dan dijual di pasaran Kelantan dan seluruh negara. Seorang penyeludup mercun berusia 44 tahun dari Rantau Panjang mendakwa, dia telah melakukan kerja menyeludup mercun sejak lapan tahun lalu.
Kegiatan itu paling aktif dilakukan pada sekitar dua bulan sebelum sesuatu perayaan termasuk Hari Raya Aidilfitri. Kerja menyeludup memang susah sikit kerana saya terpaksa menunggu keadaan yang baik untuk mengeluarkan barang-barang dibawa ke Rantau Panjang melalui pangkalan haram. Walaupun kerja menyeludup mercun ini susah, untung yang saya dapat dua hingga tiga kali ganda daripada harga asal yang saya beli daripada kedai di Thailand. Hasil menyeludup mercun saya boleh dapat RM11,000 sebulan kerana saya hantar terus kepada peniaga-peniaga di Kelantan yang membuat pesanan,” katanya ketika ditemui baru-baru ini.
Katanya, dia membeli mercun bola kecil dengan harga RM15 satu beg plastik berisi 200 biji di Thailand. Dia kemudian menjual semula mercun itu di Kelantan pada harga RM50 satu beg plastik. Penyeludup adakalanya menjadi orang tengah antara peniaga mercun di Kelantan dan tauke mercun di Thailand. Terima kasih Kosmo di atas pendedahan ini. Keep it up with good work!. Nak tanya PAS Kelantan, nak tunggu berapa ramai lagi kanak-kanak/remaja putus tangan dan cedera parah dik kerana mercun haram ni? Wasallam ~ IBM
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...