Pengganti Hasan Ali hanya diberikan portfolio adat istiadat Melayu, Belia dan Sukan sahaja dalam rombakan Exco di Selangor. Portfolio Islam, Infrastruktur dan Kemudahan Awam diambil alih pemimpin tertinggi Selangor ultra kiasu. Agak terkejut juga apabila pemimpin kanan Pas yang dilantik menggantikan Hasan, tidak lagi diberikan amanah berkaitan dengan Islam, sedangkan Pas dan Islam sudah sinonim.

Menurut kata ultra kiasu tersebut, pelantikan dan rombakan Exco ini dipersetujui kepimpinan Pas. Nampaknya Pas terus tunduk kepada ultra kiasu. Sebelum ini, presiden Pas menegaskan, parti itu tidak pernah tunduk kepada kehendak atau tekanan mana-mana pihak, termasuk parti komponen Pakatan Rakyat terutamanya DAP seperti didakwa. Beliau berkata, Pakatan Rakyat sentiasa mengamalkan konsep terbuka dan segala masalah diselesaikan dengan baik. Persoalan saya, apakah benar?

Saya amat yakin perubahan ini dibuat kerana ultra kiasu amat takut jika Pas diberikan jawatan Exco yang lama, sudah tentu akan berulang peristiwa lama. Persoalan arak, rumah urut, dakyah Kristian dan perkara berkaitan Islam akan menjadi kontroversi seperti pernah dilakukan oleh Hasan. Untuk menyelamatkan keadaan, pemimpin sekular sosialis telah mengisi posisi tersebut.

Saya tidak menjadi masalah jika portfolio Islam diberikan kepada orang yang sekurang-kurang mempunyai sedikit asas Islam, misalnya bacaan dan pemahaman al-Quran serta Islamnya baik, walaupun tidaklah mencapai makam ustaz atau berlatarbelakangkan pengajian Islam. Atau carilah sekurang-kurang yang pro kepada Islam, bukan yang sekular sosialis. Saya amat hairan kenapa Pas membenarkan keadaan ini berlaku? Apakah benar dakwaan mengatakan Pas sudah menjadi semakin liberal disebabkan oleh parasit-parasit yang wujud?

Mungkin akan ada yang bertanya, Zahid Hamidi (Menteri Pertahanan) juga pernah memegang jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Islam), sedangkan latar belakang bukanlah pengajian Islam. Jawapannya saya, latar belakang Zahid dan Hasan amat berbeza dengan pemimpin ultra kiasu Selangor itu. Mereka berdua boleh memahami dan membaca al-Quran, menjadi imam dan menyampaikan khutbah dengan baik. Cuba bertanya kepada pemimpin ultra kiasu Selangor tersebut, adakah beliau juga sedemikian?
Lebih mengejutkan lagi, tidak ada seorang pun pimpinan Pas memuji Hasan atau mengenangkan jasa beliau semasa berada dalam Pas dan ketika menjadi Exco Selangor?

Pemuda Pas mengingatkan Hasan supaya jangan menjadi kuda tunggangan Umno. Veteran Pas mengibaratkan Hasan buah busuk yang akan gugur sendiri dan banyak lagi perkara negatif dilemparkan, hanya kerana Hasan bukan lagi orang Pas.

Nampaknya, orang Pas sahaja yang baik, orang lain tidak? Kenapa ketika Hasan berada dalam Pas, yang buruk-buruk langsung tidak disebut? Adakah ini cara Pas bertindak? Selama ini Pas selalu melabelkan Umno sebagai kotor. Hatta, mereka yang menulis dalam media arus perdana ‘pro Umno’ pun dikatakan kotor, yang bersih hanyalah pakatan ultra kiasu ini. Sebab itu, saya tertarik dengan rasional Nasharudin Mat Isa yang juga berharap tidak timbul polemik di kalangan anggota Pas yang menganggap orang yang menyatakan pendapat dalam media pro Umno ingin menjadi anggota Umno.

Di manakah akhlak kita sebagai umat Islam? Lupakah kita pada akhlak Rasulullah? Jika lupa, biar saya ingatkan! Shofwan bin Umayyah dan bapanya Umayyah, amat memusuhi Rasulullah SAW. Ketika Rasulullah memasuki Makkah dalam peristiwa Fath Makkah (Penaklukan kota Makkah), ramai orang Quraisy ketakutan dan melarikan diri. Mereka takut kalau Rasulullah akan membalas dendam atas perbuatan mereka selama ini. Shofwan melarikan diri ke Jeddah dan bercadang ke Yaman, menyeberangi lautan. Dia merasakan lebih baik mati di tengah lautan daripada mati di tangan Rasulullah.

Pada masa sama, Umayr bin Wahb berjumpa Rasulullah lalu menceritakan yang Shofwan akan bunuh diri di lautan. Rasulullah memberikan imamah (serban melilit di kepala) yang dipakainya ketika itu. Lalu, berangkatlah Umayr menuju Jeddah, menyusul Shofwan... menunjukkan serban Rasulullah kepada Shofwan...

Shofwan membatalkan niatnya melarikan diri, lalu bersama Umayr kembali ke Makkah, mendatangi Rasulullah. Tatkala tiba, Shofwan berkata, ‘Inikah orang yang telah engkau berikan jaminan keamanan?’ Rasulullah menjawab; Ya, benar’. Shofwan berkata, ‘Kalau begitu, beri aku waktu dua bulan untuk menentukan sikap (apakah masuk Islam atau tidak?)’. Rasulullah menjawab, ‘Engkau aku beri waktu empat bulan’.

Begitulah akhlak Baginda terhadap musuh-musuhnya. Rasulullah tidak menekan Shofwan untuk mengambil keputusan dengan cepat, namun memberinya waktu lebih lama dari yang diminta.

Jika begitulah lunaknya Rasulullah, wajarkah kita lakukan perkara ini kepada mereka yang sebangsa dan seagama?
p/s : IBM rasa tak payalah nak ulas atau komen. Segala-galanya sudah jelas. Maka sama-samalah kita ambil iktibar, terutamanya penyokong-penyokong Pas akan apa yang dikatakan oleh Ustaz Ridzuan tu. Terima Kasih Ustaz - IBM
TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA
              ------------------------------------------------------------------------------------------------