Tuesday, June 26, 2012

Hishamuddin Ada Kuasa Isytihar 'Bersih' Pertubuhan Haram ~ Pembangkang Benggang!!

MAHKAMAH Tinggi di sini, mengesahkan bahawa Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussin yang juga terkenal dengan nama jolokan 'Menteri Amaran' mempunyai kuasa untuk mengisytihar 'Bersih' sebagai sebuah pertubuhan haram dan tindakkan beliau itu tidak bercanggah dengan undang-undang. Ini yang buat pembangkang jadi benggang. Dan, sudah tentu mereka cop Mahkamah sebagai tidak adil, berat sebelah.

Jelas Peguam Kanan Persekutuan, Azizan Md Arshad, Hishamuddin membuat keputusan itu bagi memelihara keselamatan negara serta kententeraman awam dan keputusan DS Hishamuddin itu sah di sisi undang-undang. Apa lagi yang pembangang mahu pertikaikan? Apa, mereka ingat mereka je yang betul.

Hujan tersebut di buat oleh Azizan pada prosiding semakan semula penghakiman yang difailkan oleh 14 anggota jawatankuasa pemandu 'Bersih', termasuk perempuan sundal, Datuk S. Ambiga, terhadap Menteri Dalam Negeri, Ketua Polis Negara dan Kerajaan Malaysia. Menurut Azizan lagi, Ambiga dan 13 yang lain yang di wakili oleh Ambiga dalam permohonan itu, tidak mempunyai LOCAL STANDI, manakala keputusan Menteri Dalam Negeri mengisytihar 'Bersih" sebagai pertubuhan haram pula adalah sesuatu yang wajar serta rasional.

Bagaimana pun, pembangkang ni mana mahu kalah. Dalam hujan melalui peguamnya, Tommy Thomas yang mewakali kesemua pemohon, mempertikaikan tindakan Hismuddin yang mana kata peguam mereka, bercanggah dengan Seksyen 5, Akta Pertubuhan 1966. Kata Tommy Thomas, DS Hisamuddin terkhilaf dalam melaksanakan kuasanya dan oleh itu, keputusan DS Hishamuddin patut dibatalkan. 

Mahkamah, melalui Hakim Datuk Rohana Yusuf menetapkan 24 Julai untuk mengumumkan keputusannya. Kita tunggu, dan lihat siapa yang kena. Apapun, bukan Menteri Amaran sahaja yang mengatakan Bersih adalah pertubuhan haram, malah penganalisa dan pemerhati politik pun berkata demikian. Mereka harap Mahkamah dapat membuat satu keputusan yang bijak dan mengisytiharkan bahawa Bersih adalah sebuah pertubuhan HARAM yang patut diharamkan buat selama-lamanya. Sekian dari saya ~ IBM

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...