Tuesday, April 15, 2014

HUKUMAN LEBIH BERAT MENANTI NUAR BRAHIM JIKA BUAT RAYUAN DI MAHKAMAH PERSEKUTUAN? AMBIK KO!!

SELASA, 15 APRIL 2014

PEGUAM-PEGUAM pembangkang melompat sampai ke siling bila difahamkan bahawa barisan pendakwaraya dalam kes Anwar meliwat Saiful Bukhari, memohon kepada Mahkamah Persekutuan nanti supaya hukuman penjara selama 5 tahun yang dikenakan ke atasnya, ditambah lagi kerana tidak berbaloi dengan kesalahan yang dilakukan. Tindakan pendakwaraya itu bukan luar biasa, malah memang berlaku dalam banyak kes pun sebelum ini tapi tak kecoh pun semua peguam-peguam itu.

Bila Anwar yang terlibat, tiba-tiba semuanya jadi tak kena dan jadi tak betul, seolah-olah pertama kali dalam sejarah negara ini pendakwaraya memohon kepada Mahkamah yang lebih tinggi untuk menjatuhkan hukuman lebih berat semasa proses rayuan. Apa punya law beruk-beruk ini pakai pun tak tahulah. Logiknya, bagi kesalahan yang diperuntukkan hukuman penjara sehingga 30 tahun, 5 tahun yang dikenakan ke atas Anwar itu memang nampak terlalu ringan.  Dia main macam-macam wayang supaya kes ini ditangguhkan dari peringkat Mahkamah Tinggi lagi, dah menghampiri tempoh itu pun.

Mungkin Mahkamah ambil kira faktornya yang sudah tua dan nak mati tidak lama lagi, tapi itu pilihan dia sendiri.  Dia yang nak kes ini berlarutan lebih lama kan. Orang lain menangguhkan kes juga, tapi langsung tak macam Anwar – lebih dari 60 kali (digabungkan semua sekali). Dalam hal ini yang lebih penting ialah Saiful sebagai mangsa liwat yang terpaksa menanggung begitu banyak kesengsaraan sepanjang kes ini berjalan.  Tak termasuk fitnah dan penghinaan yang dilemparkan terhadapnya. 

IBM rasa ramai diluar sana (tolak pencacai) Nuar Brahim, mesti setuju sekiranya Mahkamah Persekutuan  menambahkan lagi hukuman terhadap Nuar Brahim jika beliau membuat rayauan sekali lagi. Jelas beliau ingin melengah-lengah untuk masuk ke dalam penjara. IBM juga berpandapat, Mahkamah Persekutuan harus mengambil iktibar atau mengikut langkah Mahkamah di Sweden yang telah menjatuhkan hukuman penjara terhadap pasangan Malaysia yang memukul tangan anak mereka yang tidak mengerjakan solat. Pasangan Malaysia tersebut takut untuk membuat rayuan kerana mendapat tahu sekiranya mereka membuat rayuan, kemungkinan hukuman akan di tambah lagi.

Maka, Anwar Brahim harus dikena sedemekian rupa. Bukan kita nak mengikut atau terikut-ikut udang-undang Mahkamah di Sweden, tapi, memang itulah hukuman yang setimpal dan seadil-adilnya. Cukup, cukuplah sudah Nuar Brahim membuat huru-hara dan mempersedakan Mahkamah. Kini masanya Mahkamah bertindak mengikut undang-undang yang ada. Anwar telah pun di hukum dan dia ternyata bersalah. Apa lagi tunggu, humbahkan sahaja manusia durjana ini ke dalam penjara. Wasalam ~ IBM
"TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA"

8 comments:

  1. Replies
    1. ibm ~ MOHD ISZHAR,

      Bencilah. Itu awk punya hal. tapi, jgn lupa segala apa kenikmatan yg awk kecap skrg ini adalah hasil perjuangan dan titik peluh UMNO. Sebelum awk bencikan Umno..cerminkan diri tu dulu, mungkin cermin tu juga membenci awk. Wasallam.

      Delete
  2. ISZHAR: aku pedulik apa? malaysian yg lain pun pedulik apa ?

    ReplyDelete
  3. Kah..kah.. pada cacai yang benci UMNO,.. ingat ni... mak bapak ko hidup selama ini membesarkan engko pun di bawah kerajaan yang ko benci, kalau kat iraq dah lama ko kena tembak, sekolah yang engko masuk sampai pandai menulis mengira dan membaca pun sekolah UMNO, di ajar pun oleh cikgu yang di gaji oleh kerajaan UMNO, masjid dan surau yang engko do gi solat termasuk sembahyang jumaat tu pun sumbangan kerajaan UMNO, atau engko tak pernah gi solat jumaat aku tak tahu la pulak, kubur yang akan di masuk jasad mak bapak engko dan mak engko pun atas tanah wakaf orang UMNO, ke engko dan mak bapak engko nak tanah kat tanah orang kristian... fikir fikir lah sebelum membenci orang, patut benci diri sendiri dulu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibm~jj man,

      Biarkan pencacai yg benci Umno tu. Biak pi apa depa nk cakap. Kesian depa semua tu. Ada otak, tapi taruh kat buntut. Jangan di layan....

      Delete
  4. kau benci umno....pak sedara kau....mak uda kau....silap2 mak mertua kau orang umno....piraahhh......

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibm~jejakazman,

      Betul tu.....benci tak bertempat. Al-juburi tu depa sokong habis. Dah nk masuk penjara pun dep sokong. Pergilah masuk penjar dgn nuar brahim tu. Ada berani kah?

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...