Tuesday, March 3, 2015

MACAMANA SEORANG BANDUAN SEPERTI ANWAR AL-JUB BOLEH HADIR SIDANG PARLIMEN? BAPAK DIA PUNYA PARLIMEN KE?

SELASA, 03 MAC 2015

SEMBANG-SEMBANG POLITIK : 


KALAU dah bergelar 'banduan', kenapa pulak pembangkang ni sibuk-sibuk nakkan Ketua Pembangkang, Anwar al-jub hadir pada sidang Dewan Rakyat yang dijadualkan akan bermula pada Isnin depan?. Undang-undang mana yang pembangkang pakai ni, dan kenapa mereka (pembangkang) beria-ia nakkan si peliwat tu hadir pada sidang Dewan Rakyat tersebut? Mereka kata Anwar mesti hadir. Tapi, siapa yang membuat keputusan dan membenarkannya? Dan....siapa pembangkang yang mendesak Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri pandikar Amin Mulia supaya boss depa dibenarkan hadir? Lawak...lawak betui le pembangkang ni. Mengikut sumber, pembangkang ada mengutus surat kepada Pejabat Speaker Dewan Rakyat menyatakan bahawa Anwar yang kini menjalani hukuman penjara lima tahun kerana kesalahan meliwat akan hadir pada hari pertama pembukaan sidang Parlimen itu. Perkara itui disahkan oleh Ketua Whip Ahli Parlimen Parti Keadilan Rakyat (PKR), Johari Abdul berkata, surat jawapan balas kehadiran Anwar sudah diuruskan oleh pejabat ketua pembangkang itu. 
Abdul Malek Hussin selaku penyelaras pejabat ketua pembangkang sudah menjawab surat  kehadiran Datuk Seri Anwar. Jadi beliau akan hadir pada sidang Isnin depan, katanya pada sidang media di Ibu Pejabat PKR semalam, Isnin.Apapun, itu baru surat jawapan, belum lagi di jawab dan diluluskan oleh Speaker Dewan. Jadi, jangan bodoh dan syok sendiri. Walaupun Johari Abdul yang juga Ahli Parlimen Sungai Petani sudah memohon dan memohon campur tangan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia bagi memastikan Anwar dibenar hadir menyertai sidang Parlimen, belum tentu Anwar al-jub dibenarkan hadir kerana Anwar tetap banduan seperti banduan yang lain, tiada bezanya dan layanan istimewa diberi kepada si peliwat. Menurut Johari, beliau sudah menyerahkan surat kepada Tan Sri Yang di-Pertua Dewan Rakyat memohon supaya Pejabat Speaker menguruskan kehadiran Datuk Seri Anwar selaku Ketua Pembangkang bagi menghadiri sidang Parlimen. Kononnya tindakan beliau itu selaras dengan peruntukan Fasal 48 Perlembagaan Persekutuan bahawa Anwar masih merupakan Ahli Parlimen Permatang Pauh dan Ketua Pembangkang. 
Dalam pada itu, Pandikar Amin dalam kenyataan pada 24 Februari lalu menyatakan kelayakan Anwar sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh akan ditentukan selepas petisyen pengampunan yang dikemukakan keluarga Anwar diputuskan oleh Yang di-Pertuan Agong. Sementara itu pada 27 Februari lalu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata beliau tidak akan campur tangan dalam  soal peraturan dan operasi Jabatan Penjara. Menurut Ahmad Zahid kementeriannya menyerahkan kepada Peguam Negara untuk membuat tafsiran mengenai status Anwar sama ada dibenarkan atau tidak untuk menghadiri sidang Dewan Rakyat yang akan berlangsung dari 9 Mac hingga 9 April depan. Nampak Anwar begitu terdesak. 
Beliau akan berbuat apa sahaja asalkan Parlimen Pauh tidak kosong dan PRK kan diadakan. Untuk tidak memeningkan kepala, tolak permohonan 'pengampunan' dari Anwar, sekali gus beliau tidak lagi boleh merayu untuk hadir ke sidang  Dewan Rakyat, kerana beliau memang seorang peliwat, beliau kini di penjarakan, dan beliau sekarang berstatus 'banduan'. Mana ada seorang banduan dibenarkan memasuki Dewan Rakyat ketiak sedang bersidang? Apa, Si al-jub tu ingat Dewan Rakyat tu bapak dia dan PKR yang punya? Puiiii! Muak....muak betui le bila dengar nama Anwar ni. Hilang mood nak makan, hilang segala-galanya. Wassalam ~ IBM
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...