Wednesday, November 3, 2010

Ku Li Punca Masalah Jentera BN...?

3 Nov: Menjelang pilihan raya kecil esok, jentera Barisan Nasional (BN) di Galas kalau ada masalah pun adalah kerana perlantikan Tengku Razaleigh Hamzah sebagai pengarah pilihan raya itu.

Demikian kata Profesor Madya Shahrudin Badarudin, pensyarah sains politik dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam slot Kerusi Panas di Bernama Radio 24 petang ini.

Turut serta dalam dialog secara langsung dengan pengacara Radio 24 Bernama itu adalah Profesor Madya Ahmad Nizomudin Sulaiman dari UKM.

Menurut Prof Shahrudin, beliau tidak melihat faktor Tengku Razaleigh (gambar) sangat besar untuk membantu kemenangan calon BN di Galas.

"Bahkan, bagi saya perlantikan Ku Li boleh menyumbangkan masalah. Ini kerana Ku Li sentiasa keluar masuk dalam Umno," kata beliau dalam temubual melalui telefon itu.

Beliau yang baru pulang dari Galas berkata, faktor yang penting dalam menentukan kemenangan pilihan raya Galas adalah calon dan isu yang penting pula adalah isu tanah.

"Kedua-dua parti nampaknya membuat pertimbangan wajar ketika memilih calon-calon mereka kerana faktor ini besar," kata Prof Shahrudin.

Beliau dipercayai merujuk kepada masalah perpecahan yang dihadapi Umno Gua Musang antara penyokong setia Umno dengan penyokong Ku Li yang kebanyakannya dari parti Melayu Semangat 46 yang dikuburkan.

Harakahdaily difahamkan, bekas calon BN di Galas dalam pilihan raya umum 2008, Saufi Deraman bersama dengan ketua pemuda Umno bahagian, Bazlan Baharudin dan ketua wanita, Datuk Wan Hazani Wan Yusof adalah antara pihak yang tidak bersetuju Ku Li dilantik sebagai pengarah pilihan raya.

Mereka dikatakan lagi sedih apabila Abdul Aziz Yusof dilantik sebagai calon BN di situ kerana ia adalah penyokong kuat Ku Li.

Dalam pemilihan Umno yang lepas, penyokong Ku Li iaitu Adun Nenggiri telah menentang Saufi sebagai timbalan ketua Umno bahagian Gua Musang dan mengalahkan Saufi. Padahal, ketika Ku Li menyertai Umno semula dahulu, Saufi telah mengosongkan kerusi ketua bahagian untuk Ku Li dan dia sendiri menjadi timbalan ketua bahagian.

Difahamkan, Saufi bukan sahaja tidak membantu kempen BN dalam pilihan raya kecil ini bahkan membantu PAS dalam gerak kerjanya di Galas.

Dengan pengamatan yang dibuat oleh pensyarah politik UiTM ini, kebimbangan Umno sebelum ini dipercayai telah menjadi kenyataan.

Sementara itu, pensyarah itu yakin, sasaran SPR bahawa 80 peratus pengundi akan keluar mengundi di Galas akan boleh dicapai.

"Kerajaan negeri telah memberi cuti pada hari itu, parti-parti yang bertanding juga bekerja keras untuk mengeluarkan pengundi mereka. Jadi saya percaya sasaran itu akan berjaya dicapai," katanya.

Di Batu Sapi pula, Profesor Madya Ahmad Nizomudin juga percaya sasaran SPR untuk mendapat 75 peratus keluar mengundi esok akan tercapai.

"Parti-parti politik yang bertanding akan berusaha keras. Lagipun, pengundi luar kurang. Kalau adapun di Kota Kinabalu yang saya percaya akan pulang. Van atau teksi di sini yang menjadi pengangkutan awam agak cekap. Jadi saya yakin sasaran 75 peratus akan berjaya di capai," kata beliau dalam program Kerusi Panas Bernama Radio 24 tersebut.

IBM : Ini adalah pandangan dari seorang Pensyarah. Kita tunggu kesahihan kata-kata beliau setelah keputusan PRK DUN Galas kita ketahui esok.
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...