Tuesday, February 24, 2015

SIAPA YANG HARUS KELUAR DARI PAKATAN, DAPIGS KE PAS?

SELASA, 24 FEBRUARI 2015

POLITIK

KEMELUT dalaman Pakataan diantara PAS dan DAPigs dilihat semakin meruncing. Dan, apabila dilihat dari kaca politiknya, memang agak kelakar, lucu dan kalut apabila kedua-dua rakan dalampakatan, tuduh-menuduh dan yang terkini, halu-menghalau supaya keluar dari pakatan. Pokoknya, siapa yang harus keluar dari pakatan? DAP ke PAS? Gara-gara untuk melaksanakan hukum Hudud di Kelantan membuat kedua-dua parti dari pakatan ini bergaduh, ibarat 'anjing dengan kucing'. Cakap memang cantik, kata ada sefahaman, boleh duduk bersama sebagai satu pasukan, tapi, apa sudah jadi sekarang? Bagai nak rak bergaduh, bertekak. Walaubagaimana  PAS tidak akan tunduk kepada DAP dalam usaha melaksanakan Enakman Kanun Jenayah Syariah II 1993 atau hudud di Kelantan sebaliknya DAP disaran keluar daripada pakatan pembangkang sekiranya tidak bersetuju dengan perjuangan PAS .Itulah yang disuarakan oleh Penolong Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan (gambar atas kiri)  dengan lantang berkata DAP tidak boleh menghalang PAS untuk melaksanakan hukum tersebut di Kelantan dan perjanjian tersebut dibuat pada tahun 2008 dan Pakatan pembangkang bukan kepunyaan DAP. Lagi pun pembangkang tidak mempunyai ketua buat masa sekarang ini. 

Oleh itu kenapa PAS harus keluar dari pakatan? Kata Takiyuddin yang juga anggota Parlimen Kota Baharu dan Ketua Sekretariat Tetap Kanun Jenayah Syariah Kelantan, berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Anggota Parlimen Puchong Gobind Singh Deo berhubung pelaksanaan hudud di Kelanta. Dalam laporan Akhbar  kenyataannya baru-baru ini, Gobind memberi amaran bahawa PAS tidak akan dilihat sebagai sebahagian daripada pakatan pembangkang jika parti itu membentangkan rang undang-undang berkaitan hudud bulan depan kerana pelaksanaan hukum terbabit tidak mendapat sokongan sekutu dalam pakatan terbabit. Persidangan khas Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan dari 16 hingga 19 Mac ini adalah bagi pindaan kepada Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993. Takiyuddin berkata tidak ada mana-mana parti dalam pakatan pembangkang sama ada DAP atau Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang boleh menghalang PAS daripada melaksanakan undang-undang berkenaan di Kelantan kerana enakman berkenaan diluluskan pada 1993 oleh DUN Kelantan iaitu sebelum wujudnya pakatan pembangkang. 

Beliau berkata DAP dan PKR sudah maklum mengenai pelaksanaan undang-undang berkenaan kerana ia pernah dibincangkan dalam mesyuarat majlis pimpinan tertinggi pakatan pembangkang dan juga pimpinan DAP pada 2011. Jadi, untuk rumasan didalam kemelut PAS dan DAPig dalam isu Hudud ini, ingin IBM katakan bahawa PAS yang sebenarnya tak ada telo dan takut dengan bayang-bayang sendiri. PAS bukanlah sebuah parti yang memperjuangkan agama Islam seperti yang mereka war-warkan. Mereka menabik dada bahawa merekalah pejuang Islam yang sebenarnya. Mereka menuduh UMNO tolak hudud, tapi, hakikatnya merekalah yang menolak hudud. Bagi DAPigs pula, mereka memang dilihat 'anti' Islam dan parti yang terlalu 'rasis'. Mereka (DAP) dari dahulu lagi memang bencikan orang-orang melayu dan agama Islam. Dan harus diingat, DAPigs telah banyak melukai dan menghina agama dan umat Islam di negara ini. 

Cuma PAS sahaja yang tidak sedarkan diri sanggup gadai maruah bangsa, agama demi mengejar cita-cita politik songsang merreka. Akhirnya, apa yang PAS dapat? Harap kepada semua umat Islam di negara ini supaya bangkit, buka mata dan kaji semula siapa PAS yang sebenarnya. Tanya PAS kemana perjuangan mereka yang sebenarnya? Ayuh! Jangan tertipu lagi. Pakatan yang di naungi oleh PAS bukanlah pakatan yang benar-benar memperjuangkan hak rakyat. Selagi DAPigs ujud di dalam Pakatan Rakyat, selagi itu negara ini tidak aman. Fikir-fikirkan dan renung-renungkan. Wassalam ~ IBM
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...