Thursday, June 16, 2011

Perhimpunan Bersih 2.0. Ulama Pas kata 'Wajib', ulama muda Umno kata 'Haram'

DARI MEJA IBM :
ASSALAMU'ALAIKUM W.B.T SALAM UKHWAH DAN SALAM SEJAHTERA KEPADA SEMUA

Datuk Harun Taib

Hangat, semakin hangat isu Perhimpunan Bersih di perkatakan. Bermacam-macam reaksi dari orang ramai, Ngo, pihak kerajaan juga dari pihak ULAMA.

Ulama Pas mengiktiraf perhimpunan Bersih 2.0 ini sebagai 'Wajib' dilaksanakan berdasarkan Islam dan mengikut sunnah kerana diadalkan secara aman. Ini dinyatakan oleh Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib (gambar).

Fathul Bari

Mengulas isu tersebut, ulama muda Umno, Fathul Bari (gambar) berkata, tindakan mengadakan perhimpunan secara besar-besaran sehingga mendatangkan kesulitan kepada pihak lain boleh membawa kepada hukum 'Haram' kerana mengakibatkan mudarat dan suasana tidak terkawal.

Katanya lagi, Islam melarang umatnya melakukan perkara membawa mudarat dan menggunakan kekerasan yang boleh menjejaskan keamanan negara.

Mohd Affendi yusof

Sementara itu, Pengerusi Biro Agama Pergerakan Pemuda UMNO, Mohd Affendi Yusof (gambar) berkata, kerajaan perlu menggunakan pendekatan 'saddu zarai' iaitu mencegah perkara buruk daripada berlaku.

Hukum asal setiap perkara adalah harus, tetapi, sekiranya memudaratkan pihal lain, ia membawa kepada hukum 'haram'.

"Kita akan tolak (permohonan) tanpa sebarang rundingan. Tangkapan pencegah akan dibuat sebelum dan ketika perhimpunan jika mereka ingkar arahan dan meneruskan rancangan. Kita kan SAPU BERSIH," - Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar.

KOMEN IBM : KEPADA SEMUA YANG TERLIBAT, HENTIKANLAH. BUAT APA NAK SUSAH-SUSAHKAN BADAN. BUAT MENGIKUT SALURAN YANG BETUL. JANGAN MENYUSAHKAN ORANG RAMAI.
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...