Monday, June 25, 2012

Amukan Rakyat Malaysia Dikedutaan Singapura, Tapi...Tak Seganas Indon..

Orang ramai mulai berkumpul bermula kira-kira jam 12 tengahari Rakyat patriotik mula berarak ke Kedutaan Singapura sambil bertakbir. Beza jauh dengan Takebeer ala PAS


Kumpulan pendesak Melayu, Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) hari ini menyerahkan memorandum kepada Pesuruhjaya Tinggi Singapura di keduataan mereka ekoran isu tiga diplomat Singapura dari negara ini yang didakwa menyertai perhimpunan duduk bantah Bersih 3.0 di Dataran Merdeka pada 28 April lalu.
Kumpulan berkenaan yang diketuai oleh Presidennya, Datuk Ibrahim Ali, hari ini telah menyerahkan memorandum bantahan terhadap Pesuruhjaya Tinggi Singapura di Jalan Tun Razak di sini, bersama-sama sekitar 300 penyokong badan bukan kerajaan Melayu itu.
Mereka turut dilihat melaungkan slogan menentang Singapura dan tiga diplomat mereka, sambil menyanyikan lagu-lagu patriotik.
Zul Kulim turut serta bagi menyokong perjuangan mempertahankan kedaulatan negara
Protes yang berlangsung sekitar jam 1.20 petang itu turut melihatkan kehadiran Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baru, Datuk Zulkifli Noordin.
Sebelum ini, satu demonstrasi yang dirancang di hadapan bangunan pesuruhjaya negara republik tersebut gagal setelah tiada seorang daripada peserta demonstrasi tersebut hadir.
Protes yang tidak mendapat sambutan, yang dipercayai anjuran blogger Umno itu juga sepatutnya bermula sekitar jam 2.30 petang sejurus selesai Solat Jumaat dengan berarak daripada Masjid KLCC berhampiran Menara Berkembar Petronas, dan berakhir di Kedutaan Singapura pada 22 Jun lalu.
Blogger pro Umno “mymassa” telah menuduh tiga diplomat Singapura mengadakan ceramah yang menggesa supaya rakyat Singapura menyertai pilihan raya umum ke-13, berdasarkan pendedahan gambar pertemuan berkenaan yang didakwa diambil di Bandaraya Singa tersebut baru-baru ini.
Walaubagaimanapun, Setiausaha Agung Perkasa, Syed Hassan Syed Ali yang dihubungi The Malaysian Insider telah menafikan penglibatannya pihaknya dalam protes yang dirancang pada Jumaat lalu, sebaliknya menegaskan, “Perkasa tidak merancang untuk melakukan protes. Kami tidak terlibat.”
Sementara itu, Kementerian Luar Singapura (MFA) dalam kenyataan sebelum ini menegaskan, republik itu tidak pernah terlibat dalam penyertaan perhimpunan Bersih 3.0 hujung April lalu sebaliknya menjelaskan, tiga diplomat mereka berada di lokasi perhimpunan duduk bantah itu adalah sekadar menjadi pemerhati dan tidak menyokong mana-mana pihak.
Dipetik laman Berita Harian Singapura versi online, Cyberita, ketiga-tiga diplomat yang dikatakan oleh blogger Malaysia, “mymassa” menyertai perhimpunan duduk bantah dengan memakai baju-T kuning juga adalah tidak benar.
“Ini sebahagian daripada tugas profesional diplomatik biasa. Mereka secara khusus tidak mengenakan pakaian berwarna kuning bagi mengelak disalah anggap sebagai penyokong perhimpunan itu.
“Mereka pemerhati. Mereka juga menjauhi Dataran Merdeka, yang diisytihar pihak berkuasa Malaysia sebagai kawasan larangan,” kata MFA dipetik laman tersebut.
Menurut kenyataan yang dikeluarkan MFA itu lagi,  ada keperluan untuk meletakkan diplomatnya di Kuala Lumpur ketika perhimpunan tersebut belangsung kerana ramai rakyat negara republik berkenaan di Kuala Lumpur ingin mendapatkan nasihat.
“Malah, pegawai yang berada di kawasan itu dapat membantu Pesuruhjaya Tinggi dalam menyalurkan nasihat dan bantuan konsular dengan lebih berkesan,” ujar MFA.
Nyanyian Lagu "Inilah Barisan Kita" di hadapan Kedutaan Singapura 


 Memorandum yang diserahkan kepada Kedutaan Singapura. 

Namun, inilah bezanya perhimpunan yang berteraskan perjuangan yang hak dengan yang batil. Tiada siapa yang cedera dan tiada harta benda yang rosak. Semuanya berjalan dengan aman sekali tanpa sebarang cemuhan dan provokasi terhadap anggota keselamatan walaupun mereka mengawal keselamatan pihak musuh.


Tiada juga kelihatan satu tin gas pemedih mata yang dilepaskan dan mana-mana anggota Polis yang membelasah peserta demo. Tidak kelihatan juga kereta polis yang diterbalikan. mungkin demo ini tidakmendapat latihan yang mencukupi daripada CIA dan bantuan kewangan daripada Singapura. Jelas, ianya berbeza dengan perhimpunan haram BERSIH 3.0 yang dianjurkan oleh Pakatan Haram. Harap para pembaca yang budiman dapat membezakan demonstrasi yang dianjurkan oleh pro kerajaan dan pembangkang. Ada perbezaankan?

Sekian dari saya dan terima kasih kepada yang berkenaan kerana IBM cedok sikit-sikit cerita dari korang. ~ IBM

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...