Wednesday, February 23, 2011

Koleksi DARI MUTIARA KATA


ASSALAMUALIKUM PARA PEMBACA YANG BUDIMAN

Mutiara kata merupakan susunan kata-kata indah yang lahir daripada luahan para cendekiawan yang berwibawa dan merupakan pesanan atau amanat penting serta sangat bermanafaat kepada para pembaca. Susunannya yang indah ini dapat menpengaruhi dan mengajak para pembaca berfikir dan mengambil iktibar daripada Mutiara Kata yang dicetuskan oleh mereka ini.

~ Sesungguhnya di antara kewajipan bapa terhadap anak-anaknya ialah mengajarnya kepandaiaan menulis, memberikannya nama-nama yang baik dan mengahwinkannya apabila ia sampai umur.

~ Berusaha mencari rezeki dan keperluan hidup pada waktu pagi pagi maka sesungguhnya waktu pagi itu memberi berkat dan kejayaan.

~ Allah mengutuk orang yang menyambung rambutnya (dengan rambut palsu) dan yang meminta sambung rambutnya, juga yang merajah (melukis dan membuat tatu pada tubuhnya) dan yang minta dibuat tatu, juga yang mencukur alisnya dan yang meminta dicukur alisnya.

~ Takutlah kamu kepada Allah di mana sahaja kamu berada dan ikutilah kejahatan dengan kebaikan dan berkelakuan baiklah kepada manusia.

~ Barang siapa yang ingin dilapangkan rezekinya dan ditunda baginya umur(ajalnya), hendaklah ia menghubungi kasih sayangnya (silaturrahim).

~ Dusta yang paling besar di sisi Allah ialah orang yang mengatakan tahu sesuatu dengan mata kepalanya, padahal dia tidak tahu.

~ Sesiapa yang tidak menyanyangi kanak-kanak dan tidak menghormati hak orang lebih tua, maka ia bukan daripada golongan orang kami.

~ Kadang-kadang mata melawan matahari kerana dia ditimpa penyakit belas dan mulut menentang manisnya air kerana ditimpa deman.

~ Barang siapa yang mengambil harta orang dengan tujuan menjaganya, nercaya Allah menjaganya dan barang siapa mengambilnya dengan tujuan merosakkannya, maka Allah rosakkan dia.

~ Tiada musibah (bencana yang menimpa sesorang muslim) melainkan Allah mengkafaratkan (menghapuskan sebahagian) daripada dosanya kerana bencana itu). Walaupun ia merupakan tusukan yang diterimanya daripada tikaman duri.

INGATLAH BAHAWA FIKIRAN YANG SIHAT DAPAT MELANCARKAN SEGALA KERJA, WALAUPUN PEKERJAAN ITU MERUPAKAN PEKERJAAN YANG PALING BERAT. INI KERANA SETIAP TINDAKAN KITA HARUS DIMULAI DENGAN BERFIKIR, TANPA BERFIKIR PASTI KITA TIDAK AKAN BERJAYA DALAM APA-APA JUGA YANG DILAKUKAN - IBM
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...