Monday, October 27, 2014

BETUL KE TIDAK 'KEPALA OTAK' BUDAK BERINGUS SURUHAN ANWAR AL-JUB NI?

ISNIN, 27 OKT 2014


PENDERHAKA KEPADA RAJA & NEGARA HARUS DIHUKUM

DAH habis berfikir ke budak 'berigus' seko ni? Berapa lama dia ingat dia boleh dari dari tindakan undang-undang dan berapa lama dia boleh mendapat suaka di Sweden? Inilah akibatnya bila budak-budak beringus seperti Ali ini mendampingi dan menagung-agungkan pengkhianat negara, Anwar al-jub. Banyak perkara yang 'memudaratkan' negara mereka belajar dari si al-jub tu hingggakan undang-undang dan sistem beraja di Sweden mereka nak samakan dengan Malaysia. Apa le banggannya budak ni. Apabila banyak laporan di buat terhadap beliau kerana mengkritik undang-undang negara termasuk isu 'Hapuskan Akta Hasutan', dan juga mengkriti institusi Beraja'  beliau cabut lari, takut ditangkap. Menurut Ali, tidak seperti Malaysia, Raja Sweden adalah lebih terbuka kepada kritikan. Di Sweden, terdapat kebebasan untuk bercakap. Rakyat boleh  mengkritik atau mengatakan sesuatu terhadap institusi beraja, katanya kepada wakil media dalam satu temubual. Selain itu, katanya, masyarakat di Sweden kurang feudalistik kerana raja mereka dirujuk seperti mana-mana rakyat yang lain. 

Tidak ada keperluan untuk menggunakan kata-kata seperti 'Duli Yang Maha Mulia' mengadap sembah, berdaulat, Patik...Semua orang dilayan seperti seorang manusia, ia tidak kira sama ada anda seorang raja, seorang pekerja, doktor, pelajar atau sesiapa pun, katanya. Tambahnya, masyarakat di sana juga tidak mengancam orang yang mengkritik institusi beraja seperti bagaimana kumpulan sayap kanan yang didakwanya telah mengugut untuk membunuhnya di Malaysia. Seperti yang kita semua tahu, Ali telah ditangkap empat kali dan didakwa atas sekurang-kurangnya tiga tuduhan menghasut selepas 22 hari ditahan kerana mengkritik institusi beraja di Facebook, tetapi menegaskan bahawa dia tidak melakukan kesalahan. 

Itu semua hanya kerana Facebook. Beliau tidak meminta sesiapa untuk membunuh sesiapa pun, beliau juga tidak meminta orang ramai melakukan jenayah atau apa-apa pun, kononnya,beliau hanya mengkritik kerajaan dan Sultan, katanya. Oleh kerana budak 'sial' begitu mengagungkan sistem yang ada di Sweden dan ianya lebih baik dari Malaysia, maka, IBM sarankan agar si barua ini tinggal sahaja di Sweden, jadi rakyat di sana, dan jangan cuba -cuba nak balik ke negara ini lagi. Kaalu kau balik, silap, masak ko nanti. Kita nak tengok sejauh mana kerajaan Sweden akan melayan kerena si Ali ini. Tungguuuuu! Wasallam ~ IBM
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...