Wednesday, October 15, 2014

ISU LAGU NEGARA KU : MP DAP BANDAR KUCING KENA BALUN KAW-KAW DI PARLIMEN. AMBIK KO!

RABU, 15 OKT 2014

JANGAN CUBA-CUBA NAK PERLEKEHKAN LAGI 'NEGARA KU'



WALAUPUN sudah meminta maaf secara terbuka, namun ianya tidak habis disitu sahaja. Rasa tak puas hati terus menghantui hati pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN) terhadap haram jadah MP dari DAPigs itu. Tindakkan biadab Ahli Parlimen DAP-Bandar Kuching, Chong Chieng Jen (gambar bawah kanan) yang mengecam lagu Negaraku dimainkan di pawagam semasa sambutan Hari Kemerdekaan Negara Ke-57 dan Hari Malaysia mencetuskan suasana tegang di Dewan Rakyat, semalam, Selasa. Beberapa wakil rakyat Barisan Nasional (BN) dilihat bersorak dan menepuk meja tanda memberi sokongan ketika Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek melepaskan geramnya lantas membangkitkan tindakan Chieng Jen di laman Facebook miliknya mengenai lagu kebangsaan. Lebih menghangatkan suasana apabila Ahmad Shabery turut mempersoalkan tahap patriotisme wakil rakyat terbabit dan DAP terhadap negara ini. Sebelum ini Yang Berhormat (YB) Bandar Kuching membuat kecaman apabila kementerian memperkenalkan supaya lagu Negaraku dimainkan di panggung wayang. 

Dalam Facebooknya, YB Bandar Kuching menulis, apabila beliau nak masuk panggung wayang, beliau malu. Beliau tanya apa nak jawab kepada kawan-kawannya dari luar negara. Ini reaksi beliau bila lagu Negaraku dimainkan dalam panggung wayang, katanya ketika sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat. Sebelum ini Chieng Jen di laman sosial Facebooknya antara lain menganggap tindakan memainkan lagu kebangsaan di panggung wayang sebagai 'absolute disgrace and ridiculous' (amat memalukan dan tidak masuk akal). Ahli Parlimen itu juga mempersoal sama ada negara menuju ke era komunis. Catatan itu dikongsi dan diulang twit oleh netizen yang majoritinya mengutuk kenyataannya. Bagaimanapun, catatan itu dipadam daripada akaun Facebook Chieng Jen. Mendengar kata-kata Ahmad Shabery itu beberapa wakil rakyat pembangkang bangkit menyangkal kenyataannya dengan mengatakan bahawa Chieng Jen sudah mengemukakan permohonan maaf secara terbuka berhubung tindakannya. 

Ya betul beliau tarik balik (kenyataan) sebab mendapat ribuan kecaman daripada seluruh rakyat negara ini, kata Ahmad Shabery sambil disambut sokongan wakil rakyat BN. Terdahulu Ahmad Shabery (gambar kiri) menjawab soalan tambahan Nga Kor Ming (DAP-Taiping) yang mempersoalkan tahap kebebasan media di negara ini. Namun Ahmad Shabery menjelaskan bahawa Malaysia sebenarnya mengamalkan kebebasan bersuara namun tertakluk kepada Perlembagaan Persekutuan. Sebab amalan kebebasan bersuaralah, akhirnya mencerminkan tahap patriotik YB Bandar Kuching dan parti YB sendiri, katanya. 

Tidak habis di situ,  ketika sesi perbahasan Bajet 2015 di peringkat dasar, Chieng Jen sekali lagi dikecam di atas tindakannya itu. Kali ini giliran Datuk Bung Mokhtar Radin (BN-Kinabatangan) menyatakan rasa kecewa dengan tindakan pemimpin DAP itu. Beliau  begitu terguris hati dengan sikap Bandar Kuching. Beliau tak sangka rakan beliau ini tak patriotik langsung. Memang salah orang Kuching pilih pemimpin DAP seperti ini, katanya. IBM tambah sikir je. Kalau Cina bangsat DAPigs ini tidak suka pada lagi 'negara ku', silakan berambus dari negara ini. Tutup cerita. Wasallam ~ IBM
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...