Thursday, October 23, 2014

PRESIDEN INDONESIA YANG BAHARU MAHU DI PANGGIL 'JOKOWI' SAHAJA, KALAU ANWAR JADI PM MAHU DI PANGGIL APA YE??

KHAMIS, 23 OKT 2014

BEGITU baiknya budi perkerti pemimpin Indonesia ini yang sudah bergelar 'Presiden'.  Katanya, walaupun sudah bergelar presiden, beliau, Joko Widodo mahu kekal dikenali dan dipanggil dengan nama gelarannya sebelum ini - 'Jokowi'. Beliau merasa jangal atau lebih rasa aneh jika beliau dipanggil Encik Widodo atau Presiden Widodo. Justeru, cuma panggil beliau Jokowi, atau Presiden Jokowi jika anda tetap mahu menggunakan gelaran rasmi saya, katanya. Begitu mulianya hati Pak Jokowi ni. Tidak seperti seorang pemimpin negara kita yang begitu mengidam untuk menjadi 'Perdana Menteri', tapi, masih belum berhasil. Agaknya, apa lah gelaran yang beliau mahu jika beliau menjadi Perdana Menteri?. Mr Anwar Ibrahim, Pak Shaikh Anwar Ibrahim. Tapi, bagi IBM, Anwar Al-Jub lah yang sesuai. Berbalik kepada al-kisah Presiden Indonesia ini,apabila ditanya oleh media mengenai panggilan yang sesuai untuknya selepas mengangkat sumpah jawatan Isnin lalu, Pak Jokowi tidak merasa janggal apabila ada orang menyapa hanya dengan Joko sahaja. 



Mengamit kembali sejarah hidupnya yang bermula sebagai tukang kayu dan peniaga perabot, Jokowi mula dikenali apabila menjadi Datuk Bandar Solo sebelum menjadi Gabenor Jakarta., maka dengan memanggil beliau Jokowi sudah cukup enak, katanya. Penampilannya yang bersahaja, tanpa protokol dan mudah didekati menjadikan Jokowi tokoh yang disengani ramai sehingga berjaya dalam pilihan raya presiden, Julai lalu. Situasi sama pada isterinya, Iriana apabila gelaran Wanita Pertama Indonesia yang diterima tidak akan mengubah dirinya menjadi ‘orang lain.’ Beliau tidak akan lupa diri dan lupa daratan. 

Ditanya pula pengalaman malam pertama mendiami Istana Presiden iaitu kediaman rasmi pemimpin nombor satu republik itu, kata Jokowi, dia tidur lena dan semakin selesa di kediaman rasminya itu. Sebelum ini, beliau pernah menetap di bangunan lama di Solo. Istana Presiden ini juga bangunan lama dan bagi Jokowi, beliau tak ada masalah, katanya. Kesimpulannya, adakah Anwar si al-Jub ini mempunyai ciri-ciri merendahkan diri seperti Pak Jokowi ini sekiranya beliau menjadi Perdana Menteri? Ops!....tidak mungkin...tidak mungkin Anwar Al-Jub jadi Perdana Menteri kerana pada 28 Okt ini Anwar akan di hukum penjara 5 tahun dan akan di sumbat ke penjara Sungai Buloh. Jadi, tidak ada nama atau gelaran untuk Anwar....huhuhuhu! Wasallam ~ IBM
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...