Tuesday, January 18, 2011

Hari Ini Dalam Sejarah


Assalamualaikum.

Moga pembaca semua berada di dalam keadaan sihat dan walafiat.
Mari kita mengimbau kembali sejarah kemerdekaan Tanah Air kita....


18 JANUARI

PERSIDANGAN MALAYA MERDEKA DI LONDON
PERSIDANGAN MALAYA MERDEKA DI LONDON
Tarikh Peristiwa: 18-01-1956

Pada hari ini dalam tahun 1956, diadakan Persidangan Malaya Merdeka. Pada hari inilah, bermulanya persidangan meja Bulat di antara wakil-wakil Kerajaan Perikatan dan wakil-wakil Raja Melayu dengan pegawai-pegawai dari Pejabat Tanah Jajahan British di Lancaster House, London untuk menuntut kemerdekaan bagi Tanah Melayu. Persidangan ini telah mengambil masa selama 3 minggu dan masalah-masalah yang dibincangkan ialah:-
  1. Malaya akan merdeka dalam lingkungan Commonwealth British.
  2. Hal Ehwal Kewangan, pentadbiran, keselamatan dalam negeri, pertahanan dan hal ehwal luar negeri akan dikuasai oleh Menteri-menteri Persekutuan Tanah Melayu.
  3. Penubuhan Jawatankuasa Bebas Kemerdekaan untuk mengkaji dan menyarankan perubahan dalam perlembagaan dengan tidak mengubah kedudukan istimewa Raja-Raja Melayu.
Rombongan menuntut kemerdekaan Malaya ini diketuai oleh YTM Tunku Abdul Rahman dengan wakil-wakil terdiri dari Dato Abdul Razak bin Dato’ Hussein, Dr. Ismail Abdul Rahman, Kolonel H.S. Lee; Tuan T.H. Tan dan Encik Bahaman Shamsudin. Sementara wakil-wakil dari Raja-raja Melayu pula terdiri dari Dato Panglima Bukit Gantang, Dato' Nik Ahmad Kamil, Encik Abdul Aziz Majid dan Dato' Mohd. Seth. Sesungguhnya Persidangan Malaya Merdeka di London pada hari ini dalam tahun 1956 telah membuka jalan untuk mendapatkan kemerdekaan penuh bagi Persekutuan Tanah Melayu yang diisytiharkan dalam satu upacara yang gilang gemilang pada 31 Ogos 1957.

Selamat Membaca - IBM
Sumber : Arkib Negara


Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...