Wednesday, December 1, 2010

Sentul Ke Arah Bandar Elit



KUALA LUMPUR - Kewujudan depot tren Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) sekitar tahun 1800-an menjulang nama sentul dan pada waktu itu kebanyakan kawasan sekitar dijadikan kuarters KTMB.
Selari dengan kepesatan pembangunan negara, sentul kini berubah wajah dengan tersergamnya puluhan projek perumahan dan bangunan perniagaan moden.
Kawasan berusia lebih 150 tahun dulunya dipenuhi penghuni setinggan, kini pesat membangun tanpa meminggirkan nilai-nilai tradisinya.
Trasnsformasi pembangunan kawasan Sentul hingga menjadikan antara lokasi tumpuan warga kota ternyata diterima baik penduduk setempat.
Kampung-kampung tradisi seperti kampung Chubadak Hilir dan juga perumahan setinggan di Kampung Chubadak Jaya tidak ketinggalan dalam arus pembangunan tersebut.
adalah difahamkan, Kampung chubadak Jaya kini dalam perancangan untuk dibangunkan dan penduduknya tidak menolak perlaksanaan tersebut walaupun terpaksa melalui proses pemindahan.


Apa Kata Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Dan Kesejehteran Bandar :

Saravanan berkata, 80 peratus daripada setinggan di kawasan itu dipindahkan ke Projek Perumahan Rakyat (PPR) Taman Wahyu dan Batu Muda serta baru-baru ini, 18 lagi keluarga dipindahkan.
" Masih terdapat 20 peratus setinggan belum dipindahkan seperti kampung Ratnam Pilai, kampung Railway serta Kampung Tanah Lapang.
"Penghargaan perlu diberi kepada YTL terhadap imej baru yang diberikan dalam masa 10 tahun ini," katanya ketika ditemui di Ibu negara, semalam.
Beliau berkata, setiap pembangunan adalah mengikut kehendak rakyat. Katanya, Kerajaan juga merancang untuk membangunkan kampung tradisi dan setinggan di situ.
Saravanan berkata, Kampung Chubadak Hilir adalah satu-satunya Kampung tradisi di sentul dan Kerajaan merancang un tuk membangunkan Kampung itu dengan menjadikan kampung Baru sebagai comntoh. Menurutnya YTL akan memastikan setiap kemudahan disediakan mengikut kepesatan pembangunan yang dilaksanakan dan penyelenggaran infrastruktur dilaksanakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

# IBM : Tahniah..! Selamat maju jaya kepada Sentul yang akan jadi bandar ELIT. Ini adalah satu lagi usaha Kerajaan BN yg prihati kepada masalah rakyat.




Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...