Sunday, March 17, 2013

KES ALTANTUYA : DUA BEKAS ANGGOTA UTK BUAT RAYUAN...

Kes Altantuya : Rayuan Dua Bekas Anggota UTK Didengar 10 JUN



PUTRAJAYA : Mahkamah Rayuan menetapkan tiga hari mulai 10 Jun untuk mendengar rayuan dua anggota Unit Tindakan Khas (UTK) yang dihukum gantung sampai mati kerana membunuh warga Mongolia, Altantuya Saarilbuu pada 2006. Peguam Kitson Foong yang mewakali Kopral Sirul Azhar Umar berkata, Timbalan Pendatar Mahkamah Rayuan, Darma Fikri Abu Adam mermaklumkan pembelaan dan pendakwaan dalam kes itu bahawa Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Md Raus Sharif mengarahkan rayuan itu didengar dari 10 hingga 12 Jun.

Beliau berkata, memandangkan tarikh itu jatuh dalam tempuh 'pengosongan prosiding mahkamah', satu panel khas akan bersidang untuk mendengar rayuan berkenaan. Katanya lagi, kedua-dua pihak juga dikehendaki memfailkan hujahan bertulis dua minggu sebelum 10 Jun. Dalam tempuh itu, tiada prosiding mahkamah untuk mendengar rayuan namun Hakim diberi masa menyiapkan alasan penghakiman atau menyampaikan penghakiman. Rayuan itu disebut di depan Darma Fikri hari ini ketika pengunaan kes bagi memuktamatkan tarikh pendengaran.

Timbalan Pendakwa Raya, Tengku Intan Suraya Tengku Ismail mewakali pendakwaan, manakala peguam Datuk Hazman Ahmad bagi pihak Cif Inspektor Azilah Hadri. Saiful Azhar, 39, dan Azilah, 34, disabit dan dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 2009 kerana membunuh Altantuya, 28, di Mukim Bukit Raja, Shah Alam antara 10 malam pada 10 Oktober dan 1 pagi 20 Oktober 2006.

Bekas penganalisis politik, Abdul Razak Baginda, 50, yang didakwa bersubahat membunuh wanita Mongolia itu bagaimanapun dibebaskan pada 31 Okt 2008 selepas pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie tehadapnya. SUMBER : Mstar.com

Kata IBM : Susah kita nak menilai dan memahami perjalanan kes pembunuhan Altantuya ini. Siapa pembunuhnya, apa motifnya dan siapa dalangnya? apa yang kita dengar selama ini, pembangkang mengaitkan pembunuhan kejam wanita Mongolia ini dengan Perdana Menteri kita. Tapi, itu hanya tuduhan yang tak berasas, semata-mata untuk memfitnah Perdana Menteri kita. Biasalah pembangkang. Dari tak ada isu, jadi isu. Sial punya pembangkang. Satu persoalan yang IBM nak kemukakan disini. Apa lagi 'spin' yang Anwar nak buat setelah saksi pentingnya, P.I Balasubrmaniam meninggal secara mengejut semalam? Anda jawapannya??..fikir-fikirkan dan RENUNG-RENUNGKAN.


TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...