Monday, April 14, 2014

NAMA DAN JASA MU TETAP DIKENANG. ITULAH 'SUPERMOKH' LAGENDA BOLASEPAK NEGARA!

ISNIN, 14 APRIL 2014

HARIMAU mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Peribahasa yang amat sinonim dengan legenda bola sepak negara Allahyarham Datuk Mokhtar Dahari. Biarpun sudah 23 tahun meninggal dunia, nama beliau tidak pernah dilupakan, lebih-lebih lagi jika berkaitan dengan sukan bola sepak. Kehebatannya di padang sukar dicari ganti.  Kelincahan menggelecek lawan hingga ke gol sehingga kini masih belum ada yang setanding dengan beliau. Naik turun pasukan bola sepak negara hari ini, sering dijadikan perbandingan pada zaman kegemilangannya. Peredaran masa tidak menjadikan nama Mokhtar tenggelam, malah semakin lama, semakin dikenang.

Ternyata aura 'SuperMokh' itu terus dijadikan contoh dan bagi terus menjadi sumber inspirasi kepada generasi muda, Akademi Bola Sepak Negara yang terletak di Gambang Kuantan kini dikenali sebagai Akademi Bola Sepak Negara Mokhtar Dahari. Penghargaan ini memberi satu seribu makna kepada isteri Allahyarham, Datin Tengku Zarina Tengku Ibrahim. 


Tengku Zarina,58, mengakui akademi bola sepak yang dinamakan sempena nama arwah suaminya begitu bermakna bagi keluarga.

"Saya berterima kasih kepada ke Menteri Belia dan Sukan (Khairy Jamaluddin Abu Bakar) yang berbesar hati menggunakan nama Mokhtar. "Sukar diluahkan perasaan teruja dan berbangga kerana walaupun beliau sudah lama tiada, nama Mokhtar terus disebut. "Saya berharap dengan adanya akademi seperti ini, ia mampu melahirkan pemain-pemain yang sehebat atau lebih hebat daripada Mokhtar," katanya. Tengku Zarina turut hadir bersama anak bongsunya, Nur Arina Mohd Mokhtar,26, pada majlis perasmian akademi ini pada 10 April lalu. Akademi tersebut bakal dijadikan pusat latihan utama bagi program Pelan Pembangunan Bola Sepak negara. 

P/S ~ Disebabkan terlalu meminati 'SuperMokh' dan terpukau dengan cara beliau bermain, IBM bertukar angin. IBM mula menyokong pasukan Gergasi Merah, Selangor walaupun IBM anak jati Perak,IBM tidak menyokong Perak, Selangorlah pilihan IBM sampai sekarang. Ini adalah gara-gara allahyarham Mokhtar Dahari. Kepada Allahyarham, jasa mu tetap dikenang dan damailah ko disana. Selangor tetap digeruni oleh pasukan-pasukan dalam Liga Malaysia. Amminnn. Wasallam ~ IBM

"TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA"
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...