Saturday, April 19, 2014

PERLAKSAAN HUDUD BUKAN POTONG TANGAN SEMATA-MATA. HARAP FAHAM!

SABTU, 19 APRIL 2014
Pelaksanaan hukum hudud boleh mengurangkan statistik jenayah berdasarkan pengalaman di negara-negara yang melaksanakan undang-undang tersebut. Pengerusi Pertubuhan Multaqa dan Pendakwah Malaysia (Murshid) Dr Zaharuddin Abdul Rahman (gambar bawah kanan) berkata melalui hudud, masyarakat akan disedarkan bahawa hukuman bukan sekadar memotong tangan, bahkan ada kebaikannya di sebaliknya. “Hukum hudud bukan sahaja terhad kepada jenayah berat kerana ia turut melibatkan undang-undang rumah tangga, kewangan, kemasyarakatan. 

Jika dilaksanakan ia menjadikan masyarakat berada di puncak kebaikan. “Kekuatan Islam akan terungkai apabila melaksanakan hukumnya. Kesempurnaannya juga dapat ditonjolkan dengan teratur,” katanya, semalam. Katanya, stigma potong tangan tidak lagi menjadi ketakutan masyarakat apabila melaksanakan hudud kerana proses untuk menjatuhkan hukuman tidak semudah itu. “Kalau penerangan jelas, orang akan ambil tahu. Tapi kalau ada juga yang melakukan jenayah, itu adalah orang yang paling jahat. 

“Sekiranya seseorang didakwa melakukan jenayah tetapi tiada pembuktian yang kukuh, hukuman yang boleh dikenakan adalah hukuman takzir seperti hukuman yang mahkamah laksanakan sekarang. Jadi tidak perlu potong tangan,” katanya. Bagaimanapun, katanya pelaksanaan hukum hudud memerlukan kesepakatan dan kuasa dua pertiga Ahli Parlimen bagi meluluskan pelaksanaannya. “Ahli Parlimen yang beragama Islam saya yakin lebih dua pertiga merentasi parti politik. Pelaksanaannya nanti akan memerlukan ilmu agama dari kedua-dua pihak iaitu kerajaan dan pembangkang,” katanya.

P/S ~ Tidak apa yang hendak ditakutkan akan perlaksaan hukum Hudud ni. Apapun kita doakan agar hukum Hudud ini dapat di laksanakan di negeri Kelantan. Jiak ianya berhasil, maka Kelantanlah negeri pertama di Semenanjung yang berjaya melaksanakan hukum Hudud. Insyallah. Wasallam ~ IBM
"TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA"

2 comments:

  1. Sokong HUDUD dimulakan di KELANTAN. Biaq rakyat Islam Kelantan mendapat keadilan bersama bukan Islam di sana. Hudud tak kenal usia, tua muda, lelaki atau perempuan mahupun Islam atau bukan Islam... pahaammmmmm....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...