Pada hari ini 24.4.1920 Duli Yang Maha Mulia Sultan Abu Bakar telah meletakkan batu asas tambak Johor. Upacara ini dihadiri bersama oleh Sir Lawrence Guillemard sebagai wakil kerajaan Negeri-negeri Selat. Sebelum rancangan pembinaan tambak Johor dijalankan, beberapa skim telah dikemukakan untuk membina sebuah jambatan bagi menghubungkan negeri Johor dengan Singapura. Tetapi oleh kerana tapak bagi pembinaan jambatan itu tidak menyakinkan, rancangan itu dibatalkan. Akhirnya pengarah Jabatan Kerjaraya Negeri-negeri Bersekutu Mr.W.Eyre Kenny mengemukakan cadangan bagi pembinaan tambak Johor. Tambak batu ini yang berukuran 3,465 kaki panjang dan 60 kaki lebar mengandungi tambakan batu yang dianggarkan berjumlah setengah juta kaki persegi. Di atas tambak itu dibina landasan keretapi dua hala dan sebatang jalan raya selebar 26 kaki untuk kenderaan. Manakala disebelah kiri dan kanan tambak dibina lorong untuk berjalan kaki. Projek pembinaan tambak ini selesai dalam masa lima tahun dengan perbelanjaan sebanyak $17 juta. Pada bulan Januari tahun 1942, tentera British telah mengebom tambak itu untuk menahan kemaraan tentera Jepun ke Singapura, dan memusnahkan sepanjang 70 kaki dari bahagian tambak itu. Kerosakan itu telah diperbaiki oleh Jepun dua bulan kemudiannya. Hingga ke hari ini tambak Johor masih tetap utuh dan kukuh sebagai nadi perhubungan darat yang terpenting di antara semenanjung Malaysia dengan Singapura.
SELAMAT MEMBACA.IKHLAS DARI : IBM
[SUMBER : ARKIB NEGARA]