Thursday, June 2, 2011

Mustahil Nik Aziz menyanyi, menari

DARI MEJA IBM :
DI TULIS OLEH : TAN MALAKA


Lagu apa yang di dendangkan oleh Nik Aziz ni.?

ASSALAMU'ALAIKUM W.B.T DAN SALAM UKHWAH

JIKA ada orang datang memberitahu bahawa dia telah melihat Mursyidul Pas Nik Abdul Aziz Nik Mat menari dan menyanyi di suatu majlis tertutup sesiapa pun tidak percaya, akan terus menolaknya mentah-mentah sebagai cerita karut, bohong dan fitnah.

Bagi sesiapapun yang mengenali Nik Aziz sebagai seorang ulama yang tidak putus-putus mengajar agama di surau, masjid, pusat tarbiah, pondok dan sebagainya walaupun telah menjadi Menteri Besar, maka cerita itu akan ditertawakan sebagai cerita dongeng. Memberikan kuliah agama adalah sebahagian dari kerjanya sebagai seorang pemimpin besar politik.

Seorang yang tidak pernah menukar fesyen pakaian hariannya, berbaju kebangsaan Melayu warna putih dan berserban kecil sejak menjadi anggota Parlimen berpuluh tahun lalu, mustahil akan menukarkan kerperbadian asalnya atau stail hidupnya apatah lagi melakukan perkara yang bertentangan dengan nilai-nilai Islam.

Demikianlah betapa hebatnya imej keagamaan dan kerakyataan Nik Aziz dapat mencengkam hati rakyat, melindungi sebarang kesilapannya malah mendapat kemaafan dari pengikutnya atas keterlaluannya tutur katanya dan sebagainya.

Anwar dilihat menari semasa PRK DUN Ijok yang lepas

MAKA apabila Nik Aziz menasihatkan pihak yang dikatakannya menabur fitnah terhadap ketua Pembangkang Anwar Ibrahim sebagai pelaku dalam video seks agar meminta maaf, ternyatalah beliau menggangap Anwar setaraf dengannya dalam memelihara maruah, mentaati perintah Allah dan sentiasa menghindari dari melakukkan segala perbuatan maksiat.

Jika pengikut-pengikut di anggap fanatik dan taksub kepada Nik Aziz maka demikianlah juga pandangan orang ramai terhadap kepercayaan Nik Aziz kepada Anwar Ibrahim. Apakah Nik Aziz boleh disalahkan..?

Bagaimanapun jika ada orang UMNO yang terdedah melakukan perbuatan maksiat akan cepat Nik Aziz mempercayainya kerana liberalisme UMNO dan kepimpinannya diketahui sejak kepimpinan Tuanku Abdul Rahman. Pendedahan keburukan moral dalam kepimpinan UMNO atau Bsarisan Nasional tidaklah lagi mengejutkan malah dianggap sebagai warisan.

Kita dapat melihat betapa mendalamnya kepercayaan dan penghormatan Nik Aziz kepada Anwar Ibrahim bila dalam mempertahankannya beliau mengingatkan tentang ajaran Islam bahawa "fitnah adalah salah satu daripada dosa besar dan sesiapa terlibat dengannya tidak akan diampunkan dosanya oleh Allah selagi dia tidak bertaubat dan meminta maaf daripada orang yang difitnah."

Tentu ramai penyokong dan pemimpin Pas telah menyaksikan klip video Anwar Ibrahim berdansa dengan seorang isteri orang ketika menjadi Menteri dalam suatu majlis tertutup di kediaman Tun Daim Zainuddin yang pernah disiarkan oleh RTM beberapa tahun yang lalu. Selain itu di dalam satu PRK DUN Ijok sebelum PRU - 12, Anwar menari dari bawah hingga ke atas pentas apabila disambut dengan pukulan gendang dan muzik India oleh masyarkat India di Batang Berjuntai.

Jika sekirannya video seks itu merupakan suatu fitnah, maka dari segi logik akal, mengapakah Anwar tidak mengambil tindakan saman malu kepada Datuk T dan juga kepada akhbar-akhbar perdana dan juga TV3 yang telah mendedahkan video itu tanpa berselindung mendakwa lelaki dalam video itu adalah Anwar Ibrahim.

Adakah pembelaan Nik Aziz itu bertujuan untuk menyelamatkan maruah Pas apabila pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli Pas terpaksa bersalaman dengan Anwar Ibrahim ketika menghadiri Muktamar Pas ke - 57 kelak..? Allah Maha Mengetahui !
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...