Saturday, September 5, 2015

MENTERI SINGAPURA AKUI MALAYSIA 'MILIK ORANG MELAYU'

SABTU, 05 SEPTEMBER 2015
SALAM, SALAM 1 MALAYSIA, SALAM SEJAHTERA, SALAM PERPADUAN DAN SALAM SEHATI SEJIWA

WALAUPUN ada pihak-pihak yang tidak senang hati dan marah dengan kenyataan Menteri Sumber Manusia Singapura Lim Swee Say yang dianggap mencetuskan kontroversi selepas berucap bahawa beliau berasa beruntung menjadi rakyat republik itu. Bagi IBM, itu pandangan beliau. Maklumlah orang sedang berkempen. Bagi kita rakyat Malaysia, tiada salahnya Menteri tersebut berkata demekian. Itu hal dia sebagai rakyat Singapura. Tapi, tak tahulah penerimaan rakyat Singapura. Melayu Singapura macam mana? Dalam ucapan kempennya semalam, wakil Parti Tindakan Rakyat (PAM) untuk Kawasan Perwakilan Berkumpulan (GRC) Pantai Timur berkata beliau “beruntung tidak menjadi warga China atau Malaysia”. 

Beliau mengimbas kembali sejarah apabila pada 1965 Singapura dan Malaysia berpisah. Ini, katanya kerana (Perdana Menteri pertama) Encik Lee Kuan Yew mahukan sebuah bangsa tidak mengira bahasa atau kau – semuanya sama. Tapi bagi pandangan IBM kita boleh lihat senario politik di Singapura, tak payah nak cerita panjang. Korang lihat sahajalah. Tidak serupa apa yang dikatakan oleh Lim. Mana hak-hak dan suara orang-orang Melayu di Singapura? Tak apalah. Itu negara depa. Hak mereka. Tak payah kita nak pertikaikan. Dan, yang cantiknya tu, beliau (Lim) berterus-terang tanpa berselindung berkata beliau tidak boleh tinggal di Malaysia kerana ia “milik orang Melayu”. Itu satu pengakuan yang jujur dari seorang bangsa Cina yang sedarkan diri. 

Tidak seperti Cina di Malaysia yang tidak 'sedar diri', merempat, menumpang di negara orang dan kini bercita-cita hendak merampas hak orang lain. Bak kata perpatah, 'bagi betis nak peha'. Kesimpulannya, Cina di Malaysia ini harus sedarkan diri, cerminkan diri mereka. Tanya siapakah diri mereka, dimana asal-usul mereka? Kepada Cina DAPigs, jangan terlalu ego, rasis. Ambil iktibar akan apa yang suarakan oleh Menteri Singapura itu. Sekali lagi IBM peringatkan, Malaysia adalah 'milik orang Melayu'. Jadi bangsa Cina di negara ini tiada pilihan, harus akur dan jangan 'kurang ajar'. Kalau ingatkan negara ini sebagai 'neraka' kepada bangsa Cina, sila....silakan berambus dari negara ini. Dan, IBM juga suka ingatkan supaya tarik balik slogan korang semasa perhimpunan BERSHIT 4 yang lepas yang berbunyi '10 tahun lagi Malaysia milik orang Cina'. Langkah mayat orang Melayu dahulu. 

Ingat tu. Jangan cabar kesabaran kami orang-orang Melayu. Akhir sekali, kepada Menteri Singapura itu, syabas dan terima kasih diatas pengakuan tersebut. Untuk minta maaf kepada pihak-pihak yang tidak puas hati, dan yang tidak selesa dengan kenyataan kamu, itu urusan kamu. Sekian. Wasallam. ikhlas dari saya ~ IBM.
"KATAKAN TIDAK PADA DAPIGS PARTI RASIS"

4 comments:

  1. Setuju dgn pendapat tuan admin yang sungguh budiman,Tak usah lah dipertikaikan hak-hak melayu disingapura,Melayu singapura rata-rata saya rasa tak kisah tentang hak-hak mereka kerana mereka lebih pentingkan hak-hak sebagai penganut umat islam,yang penting sebagai bangsa melayu islam disingapore kita masih boleh ke masjid untuk bersolat,melakukan ibadah korban,pergi menunaikan fardu haji dan sebagainya.Shukurlah hak kami sebagai umat islam tidak pernah disekat oleh kerajaan yang sedia ada,Untuk pengetahuan semua ada sedikit bilangan hak orang melayu dikekalkan seperti lagu kebangsaan singapura,dalam pasukan polis dan askar masih lagi diberi command dalam bahasa melayu dan bahasa melayu adalah salah satu bahasa kebangsaan.Cuba tuan admin perhatikan bila pm dan tpm singapura berucap dalam bahasa melayu,Sungguh terang dan jelas tutur kata mereka.
    Untuk tuan admin yang budiman ini adalah pandangan peribadi saya sahaja dan lagi satu suka sangatlah saya nak memperingatkan kita semua jika bila kita berada didalam kubur esok malaikat tidak akan tanya soalan tentang apa bangsa kita,apa parti kita dan sebagainya.
    Salam sehati sejiwa untuk bangsa melayu bangsa kesayanganku.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. ibm ~ adib hakeemi,

    Jangan salah tafsir. Posting saya di atas bukan mempertikai hak2 melayu di S'pura. IBM hanya mengingatkan kpd bangsa cina yg bangsat kat M'sia ini supaya ingat kepada sejarah dan terima hakikat bahawa bumi M'sia ini adalah hak org2 melayu. Org cina di M'sia ini sudah mula kurang ajar, menghina Islam, mempertikaikan hak2 org melayu. Cina sudah melampau. Apa lagi yg bangsa cina bangsat ini mahu lagi?? Ekonomi, dia org yg pegang. Bangsa mana yg terkaya di M'sia ini?...jawapnya Cina....Fikir2kan. Kepada bangsa melayu di luar sana yg bersekongkol dgn Cina, mati nanti suruhlah cina mandikan, kapankan, usug jenazah ke kubur. Memang melayu mudah lupa, termasuk Tun mamak putty...cow pun sama ke?..huhuhuhu

    ReplyDelete
  4. Salam tuan admin yang sungguh budiman,
    Hairan sungguh saya dgn komen tuan admin ni.Tuan admin marah kepada TUN,marah kepada melayu yang bersekongkol dgn cina kenapa saya pulak dibabitkan?Tuan admin dah macam perempuan datang bulan pulak.(mood swing)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...