Friday, September 18, 2015

SENSITIF JUGA BANGSA CINA NI YE!. KAN 'BABII ITU MAKANAN KORANG

JUMAAT, 18 SEPTEMBER 2015
SALAM, SALAM 1 MALAYSIA, SALAM JUMAAT, SALAM SEJAHTERA, SALAM PERPADUAN DAN SALAM SEHATI SEJIWA
IBM setuju apabila Ketua Umno bahagian Sungai Besar, Datuk Jamal Md Yunos telah menawarkan hujah gastronomi untuk menangkis dakwaan bahawa istilah 'Cina Babi' menghina masyarakat Cina. Tapi, kenapa baru sekarang pulak bangsa Cina agak 'sensitif' dengan perkatan 'babi'? Sengaja nak cari pasal kot. Apapun, kata Datuk Jamal, beliau menggesa semua pihak untuk tidak mengeksploitasi perkara itu. Katanya,  semua pihak harus faham istilah 'babi' hanya menyinggung perasaan orang Melayu sahaja kerana memakan daging babi adalah haram dalam Islam. Perlu mendengar keseluruhannya, bukan hanya beberapa perkataan. Janganlah ambil perkataan (itu) sebagai isu. 
Bagi Melayu, babi itu sensitif. Tetapi bagi orang Cina, apa salahnya? Itu makanan mereka, kata Datuk Jamal bila ditemui didalam satu sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini. Beliau menjawab soalan mengenai peserta perhimpunan baju merah semalam yang menggunakan istilah itu terhadap pemberita Cina. Apapun, IBM anggap itu hanyalah mainan politk diorang. Sensitif le kononnya. Tapi, sensitiviti orang lain depa lupa pulak. Dasar pembangkang haram jadah. Kalau dah makan terlalu banyak babi, perangai pun jugak macam babi. Sekian dari saya ~ IBM#PJUDIHATIKU.
INGAT BABI INGAT ERIC PAULSEN"

2 comments:

  1. bila digelar Cina Babi mereka meroyan..tetapi dia mengelar bangsa melayu lembu n anjing kita bersabar dan beristifar byk semoga Allah beri kita kekuatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibm ~ gabenor johor,

      Salam.
      Itulah hakikatnya. Kita org2 melayu, beragam islam harus sedar, penyatuan org2 melayu itu penting. Jika berpecah, bayangkan masa depan anak-cucu kita nanti. Adakah terbela? Sama2 kita fikir2kan....Allahuakbar!!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...