Thursday, February 20, 2014

Berkuburkah Politik Karpal Singh? Esok (Jumaat) Akan Menentukannya...Tungguuuuu!

KHAMIS, 20 FEBRUARI 2014
MULUT terlalu celupar dan berlagak sombong. Dia ingat politiknya terlalu tinggi. Sekarang ambik ko. Hidup mati politik Pengerusi DAP yang besar kepala, juga ahli Parlimen Bukit Gelugor akan di ketahui Jumaat ini. Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bakal menentukan nasib Karpal Singh  berhubung tindakannya yang mempersoalkan kuasa Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dalam pentadbiran kerajaan kuasa negeri pada 2009 lalu. Siapa benggali seko ni yang hendak mempertikai kuasa Sultan?

Karpal Singh didakwa di bawah Seksyen 4(1)B, Akta Hasutan 1948 yang membawa hukuman denda sehingga RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan. Karpal mempertikaikan kuasa Sultan Azlan Shah dalam isu pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam (JAIP), Datuk Jamry Sury yang dianggap sebagai urusan pentadbiran kerajaan negeri.

Oleh kerana murka, Baginda Sultan Azlan Shah (gambar kanan) menitahkan Menteri Besar, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin (pada ketika itu) supaya menarik balik arahan pertukaran terhadap Jamry yang dibuat pada 29 April 2009, selepas Jamry didakwa tidak memberi kerjasama kepada kerajaan negeri. Tindakan biadap Karpal mendapat tentangan daripada kepimpinan UMNO kerana ia bukan sahaja dilihat sebagai menghina malah mencabar kedudukan dan kedaulatan Sultan.

Dalam pada itu, Karpal Singh berkata beliau tidak berniat untuk menghina Sultan Azlan Shah ketika membuat kenyataan mengenai campur tangan istana dalam isu pertukaran Jamry. Karpal telah didakwa menyebut kata yang berunsur hasutan pada sidang media yang diadakan di pejabatnya Tetuan Karpal Singh & Co, di Jalan Pudu Lama di sini, antara 12 tengah hari dan 12.30 tengah hari pada 6 Februari 2009.

Sebanyak 103 laporan polis telah dibuat dari 7 hingga 24 Februari 2009 seluruh Semenanjung Malaysia yang menyatakan ketidakpuasanhati terhadap Karpal. Nasib Karpal akan ditentukan Jumaat ini dan jika beliau didapati bersalah, kerusi Parlimen Bukit Gelugor terpaksa dikosongkan dan secara tidak langsung pilihan raya kecil (PRK) akan diadakan.

Seperti yang kita semua maklum, Karpal yang terkenal dengan cara samsengnya, mulut celupar dan keras kepala tidak pernah menyesal dengan tindakannya itu walaupun sedar kariernya akan musnah jika dia didapati bersalah. Tak apa, kita tunggu esok. biar Mahkamah yang membuat bicara. Kita tengok siapa yang kena esok. Wasallam.

"TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA"

2 comments:

  1. tembak je situa bangka ni... tak sedar diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibm ~ skodeng

      Salam.
      Tapi, selesai ke masalah bila ditembak situa bangka ni?...IBm rasa biar mahkamah
      sja yg menyedarkan situa bangka ni. Besok kita akan tahu nasib dia....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...