Monday, February 3, 2014

LAPORAN DEMI LAPORAN DIBUAT...TAPI, APA KESUDAHANNYA??

ISNIN, O3 FEBRUARI 2014
CERITA pasal repot-merepot ni dah menjadi macam cerita dongeng dalam drama TV. Naik menyampah dan meluat dibuatnya. Kan apa. Ini kerana kebanyakkan kes repot-merepot ni diakhir ceritanya dengan meminta maaf dan bersetuju diselesaikan di luar Mahkamah. Jadi, buat apa susah-susah, buat kecoh, kecam sana kecam sini, akhirnya kita kan tahu akan keputusannya. IBM bukan kondem dan tak setuju dengan isu repot-merepot ni. Tapi, buatlah serius sikit, tegas dengan pendirian kita. Kadang-kadang kita dapat lihat sendiri bagaimana sesetengah NGO begitu emosi, marah dan mengutuk sekeras-kerasnya bila pembangkang membuat provokasi seperti menghina dan sebagainya. Pengikut-pengikutnya begitu bersemangat, buat banner, hentam kaw-kaw. Tapi, di saat-saat akhir, boss depa buat keputusan, selesai diluar mahkamah dan ungkapan "Minta maaf ye" maka, diterima. Apa jadahnya ni.

Tapi, jangan salah tafsir apa yang IBM cuba rungkaikan di sini. Bukan semua NGO yang berbuat demikian. Ada juga yang serius hingga kes di bawa ke Mahkamah. Kejadian seumpama inilah yang IBM nak bawa di dalam entri IBM hari ini. Hangat juga topiknya. Penghinaan dari seorang wakil rakyat dari pembangkang yang membuat video klip sempena tahun baru Cina. Semalam, empat pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hari ini membuat laporan polis meminta tindakan diambil terhadap seorang wakil rakyat kerana menghina Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor serta kerajaan. Laporan dibuat terhadap Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok yang didakwa terbabit dalam pembikinan klip video bertajuk 'Onederful Malaysia' sempena Tahun Baharu Cina itu, dimuat turun dan tersebar meluas dalam laman YouTube sejak lima hari lepas.


NGO terbabit adalah Persatuan Aduan Rakyat, Persatuan Inspirasi Melayu Gombak (Impak), Persatuan Pemilik-Pemilik Telefon Bimbit Malaysia (Perbit) dan Gabungan NGO Daerah Gombak. Pengerusi Persatuan Aduan Rakyat yang juga bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T. Murugiah berkata laporan itu meminta polis bertindak terhadap pihak yang terbabit dalam mengarah dan menerbit klip video yang disifatkan boleh menggugat perpaduan kaum. "Klip yang tersebar luas ini telah mengutuk Perdana Menteri, isterinya dan mengkritik kerajaan. Malahan klip ini mampu mencetuskan masalah perkauman dengan melaga-lagakan kaum di negara ini. DAPig memang "babi". Jesteru beliau meminta polis menyiasat dengan segera. NGO tersebut berharap Teresa Kok meminta maaf dan menarik balik klip video itu, kata Datuk T. Murugiah selepas membuat laporan polis kira-kira pukul 1.30 petang di Balai Polis Gombak semalam.


Manakala sebuah lagi NGO, iaitu Impak, menerusi Timbalan Presidenya Muhammad Naguib Kaharuddin meminta Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) menyiasat secara menyeluruh berhubung klip video terbabit. 
Klip video berdurasi 11 minit 39 saat itu memaparkan empat individu termasuk Teresa sedang berbual dan membincangkan pelbagai isu berkaitan kaum dan negara. Sementara, apa yang kita dengar didalam berita TV semalam, pihak Polis akan menjalankan siasatan berkenaan isu tersebut samada ianya berupa sebuah kes yang boleh dibawah ke Mahkamah. Kenyataan polis seperti yang dipaparkan diatas : 



Maka, bawa bertenang, jangan kecoh-kecoh ibarat 'ayam bertelur sebiji rioh sekampung'. Akhirnya sia-sia sahaja kerja kita. Jadi, jangan salah anggap apa yang IBM katakan ini. Repot tetap repot, tapi, kesudahaannya biarlah bebaloi. Kalau nak tarik balik repot tu, berbincang, bermesuarah dengan ahli-ahli dahulu, jangan buat keputusan sendiri. Kalau tidak pembangkang ni akan naik tocang, naik kepala dan kurang ajar. Korang dah tengok video tersebut? amacam? Geram tak? Lu orang fikir la sendiri. Wasallam.
"TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA"

2 comments:

  1. ERmm... buatlah 1000 laporan pn. Legasi amaran sejak Hishamuddin diteruskn lgi. Kalaulah melayu yg buat video cmtu...confirm diserang abis abisan. Termasuk jugak org melayu sendiri turut sama serang melayu dgn bermcm tuduhan. Skrg ni btul2 double standard dri pihak kerajaan atau NGO dlm mengambil tindakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibm ~ Unknown

      Pening....betul2 pening. Politik skrg ni betul2 dah mcm rojak....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...