Saturday, August 23, 2014

NENEK KIPAS LEPASKAN GERAM ISU 'GENDER' UNTUK TIDAK MELAYAKAN BELIAU JADI MB DI KONGRES PKR!

SABTU, 23 OGOS 2014
MELENTING habis isteri si Nuar ni. Isu 'gender' membuatkan si nenek kipas ni panas, meroyan di Kongres PKR hari ini. Lantas calon Menteri Besar Selangor itu menempelak pihak yang mempersoalkan isu jantina dalam pemilihan pemimpin, termasuk di peringkat negeri dan nasional. Mengikutnya, bagi mengukuhkan pendiriannya, Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu yakin isu kewibawaan dan kelayakan seseorang adalah kriteria utama yang perlu diberi perhatian. Dalam memilih pemimpin, kita harus jelas akan kriteria yang patut kita guna pakai biarpun di peringkat parti, negeri mahupun negara. Sudah tentu kelayakan, kesungguhan, wibawa dan amanah sepatutnya menjadi kriteria utama. Jantina, umur dan rupa-paras hanyalah alasan semata, katanya ketika menyampaikan Ucapan Dasar Presiden di Kongres Nasional PKR ke-10 hari ini, Sabtu. Ini bermakna dialah calon yang paling layak untuk menjadi MB? Perasan habislah nenek kipas ni.

Kita semua tahu sebelum ini timbul perbalahan mengenai isu jantina selepas PKR menamakan Wan Azizah sebagai calon tunggal mereka untuk menduduki kerusi Menteri Besar Selangor menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Penolakan itu juga pernah disuarakan oleh Exco PAS Selangor, Dr Yunus Khairi yang dilaporkan berkata, parti itu tidak bercadang memilih wanita sebagai menteri besar berdasarkan konsensus Pakatan Rakyat sebelum ini hanya memilih wanita sebagai wakil rakyat. Malah, isu jantina calon bakal Menteri Besar itu turut dikatakan menjadi punca kelewatan PAS memeperakui pencalonan Wan Azizah. Hujah itu disokong apabila Jawatankuasa PAS Pusat yang bermesyuarat pada 17 Julai lalu menamakan Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali sebagai calon kedua selepas Wan Azizah. Mengulas lanjut, Wan Azizah membayangkan beliau mempunyai keupayaan untuk mentadbir Selangor bersandarkan pengalamannya dalam politik. 

Beliau mengerti dan biasa melalui pahit maung dalam memimpin, samada sebagai pemimpin sebuah parti yang baharu semenjak penubuhannya 15 tahun yang lalu sehingga kini, dan juga sebagai seorang ketua keluarga ketika saudara Anwar dipenjarakan selama enam tahun. Kita harus jelas bahawa isu kepimpinan ini bukan suatu perkara yang dipandang remeh oleh Islam, katanya. Waema apa sekali pun, Wan Azizah@Nenek Kipas memang tak layak untuk menjadi BM Selangor. Itu pandangan peribadi IBM. Difahamkan rakyat Selangor pun menolak mentah-mentah kerana rakyat tahu, Wan Azizah akan jadi puppet untuk Anwar. Harap Duli Sultan pun akan menolak si nenek kipas ni. Wasallam ~ IBM
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...