Friday, June 6, 2014

KANAK-KANAK CACAT OTAK AKIBAT KECUIAN HOSPITAL KERAJAAN DAPAT GANTI RUGI RM2.78 JUTA

JUMAAT, 06 JUNE 2014
(GAMBAR SEBAGAI HIASAN)
KALAU jumalah ganti rugi yang diterima oleh keluarga kanak-kanak cacat otak ini, iaitu sebanyak RM2.78 juta memang banyak. Tapi, bagi jangka masa panjang berbloi ke? Kanak-kanak tersebut telah pun cacat akibat kecuian kakitangan Hospital kerajaan dan 28 orang yang lain. Sifat normal kanak-kanak tersebut tidak boleh dikembalikan. Mahkamah telah membuat satu keputusan yang tepat. Walaupun kes sudah lama berlalu iaitu pada tahun 2005, kecuian oleh pihak Hospital dan kakitangannya sukar diterima. Betul, pada 3 September 2013, mereka yang terbabit mengaku bertanggunjawab atas kecuian itu. Persolannya, kenapa begitu lama baru mereka membuat pengakuan?

Difahamkan, bapa kanak-kanak tersebut yang berkerja sebagai pegawai Bank, telah memfailkan saman tersebut pada Disember 2012. Dalam tuntutan tersebut, Ibu kanak-kanak cacat tersebut mendakwa anaknya, Nurul Husna mengalami kerosakan otak yang teruk dan tidak boleh dipulihkan berikutan kecuain defenden. Mengikut cerita ini lagi, Dr Nor Azalina ibu kepada kanak-kanak cacat itu melahirkan Nurul Husna di Hospital Selayang pada 22 Julai, 2005. Bagi IBM, walaupun menang kes ini, amat-amatlah menyanyatkan hati apabila kita dapati anak kesayangan kita cacat buat selama-lamanya. Walaupun dapat berjuta-juta wang ganti rugi, tapi, anak tersebut cacat buat selama-lamanya. Sedih...memang sedih. 

Apapun, kita jadikan kes ini sebagai satu pengajaran untuk kita semua. Kepada kakitanggan Hospital, khususnya Hospital kerajaan, jangan ambik mudah dalam hal-hal seperti ini. Ianya melibatkan nyawa dan juga masa depan kanak-kanak atau orang yang dirawati di Hospital tersebut. Disebabkan kelalian seperti ini, orang awam sudah mula hilang kepercayaan kepada Hospital kerajaan. Maka, berhati-hatilah supaya ianya tidak berulang lagi. Kepada keluarga kanak-kanak cacat tersebut, gunakanlah wang ganti rugi itu bagi tujuan merawat anak kamu itu. Anggaplah insiden ini sebagai satu pengajaran pada kita semua. Wang bukan segala-galanya. Wasallam ~ IBM
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...