Sunday, June 22, 2014

PUHHHH! 80 RIBU PASPORT M'SIA HILANG SEJAK 2010? APA PUNCANYA?

AHAD, 22 JUNE 2014
BAGI IBM, ianya sungguh mengejutkan. Adakah si pemiliknyanya lalai atau sebaliknya. Dilaporkan lebih 80,000 pasport milik rakyat negara ini didapati hilang antara 2010 hingga Mei tahun ini. Rekod jabatan itu menunjukkan sebanyak 83,015 kes kehilangan pasport dilaporkan antara 2010 hingga Mei tahun ini. Malahan, jabatan itu juga tidak menolak kemungkinan ada sindiket tertentu yang menggunakan pasport hilang itu untuk menjalankan kegiatan tidak bertanggungjawab.
Timbalan Ketua Pengarah (Kawalan) Jabatan Imigresen, Datuk Sakib Kusmi (gambar atas) yang mendedahkan perkara itu berkata, sebanyak 25,009 pasport Malaysia dilaporkan hilang sepanjang 2010, diikuti 15,847 (2011), 17,184 (2012), 18,177 (2013) dan 6,798 antara Januari hingga Mei tahun ini. “Walaupun pasport yang hilang bukan daripada pasport yang dikeluarkan pada tempoh itu, tetapi jumlah kehilangannya cukup besar. Maka, Jabatan Imigresen mengeluarkan satu kenyataan dan akan melaksanakan seperti dilaporkan di bawah ini : 
Jabatan Imigresen bercadang mengenakan denda terhadap individu yang kehilangan pasport sebagai langkah menangani kes kehilangan dokumen itu yang mencatat 83,015 sejak 2010. Ketika ini, jabatan itu mengenakan penalti dengan menangguhkan permohonan gantian pasport antara dua hingga lima tahun. Timbalan Ketua Pengarah (Kawalan) Jabatan Imigresen, Datuk Sakib Kusmi berkata, saranan itu akan dikaji secara terperinci terutama daripada segi proses permohonan gantian pasport Malaysia. Katanya, tindakan itu bagi memberi kesedaran kepada pemilik pasport tempatan supaya menitikberatkan kepentingan dokumen pengenalan diri, termasuk kad pengenalan.
Kita bercadang memperincikan pemeriksaan dan saringan bagi permohonan gantian pasport yang hilang. Kita juga mungkin mengkaji semula tahap denda yang akan dikenakan terhadap kes kehilangan pasport yang mana akan memperketatkan pengeluaran gantian pasport bagi kes kecuaian, katanya kepada salah sebuah portal tempatan dalam temuramah di Ibu Pejabat Jabatan Imigresen di sini, baru-baru ini. Kesimpulanya,  rata-rata ramai yang memuji dan bersetuju akan langkathyang diambil oleh Jabatan Imigresen bagi memendung kehilangan Pasport Malaysia yang begitu tinggi rasionya. Syabas Imigresen! Wasallam ~ IBM.
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...