Thursday, June 19, 2014

KENYATAAN AMBIGA TIDAK SETUJU PRESIDEN ISMA DIDAKWA MERAGUKAN. MACAM ADA UDANG DI SEBALIK BATU

KHAMIS, 19 JUNE 2014
BAK pulak hati si Ambiga ni. Walaupun berulang kali dikecam oleh penyokong Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), namun peguam Datuk Ambiga Sreenevasan tidak bersetuju dengan tindakan untuk mendakwa Presiden NGO itu, Abdullah Zaik Abdul Rahman (gambar bawah kanan). Menulis di Twitter, Ambiga berkata, walaupun tidak begitu berkenan dengan ISMA, namun beliau tidak bersetuju Abdullah didakwa di bawah Akta Hasutan. Peguam aktivis yang lain termasuk MP PKR Padang Serai, N Surendran dan ahli jawatankuasa undang-undang perlembagaan Majlis Peguam, Syahredzan Johan, sehaluan dengan pendirian bekas presiden Majlis Peguam itu, dalam tulisan tweet mereka menyokong Ambiga.

SOKONGAN AMBIGA TERHADAP PRESIDEN ISMA MERAGUKAN

Menentang secara prinsip terhadap Akta Hasutan, Syahredzan berkata mendakwa sesiapa saja kerana menghasut, melanggar kebebasan bersuara. Katanya, melainkan terdapat ancaman kecederaan fizikal, sama ada kepada orang atau harta, ia tidak boleh dijadikan jenayah. Begitu juga dengan NGO Lawyers for Liberty, yang kritikal terhadap ISMA, dalam akaun rasmi Twitternya, juga tidak bersetuju dengan pertuduhan tersebut. Katanya, Abdullah dan RSN Rayer tidak sepatutnya didakwa atas kesalahan menghasut tetapi penceroboh DUN Pulau Pinang patut didakwa bagi kesalahan di bawah Kanun Keseksaan.

NGO itu merujuk kepada ADUN DAP Seri Delima yang menurut Peguam Negara, akan didakwa atas kesalahan menghasut hari ini. Abdullah Zaik akan didakwa kerana memanggil Cina Malaysia "penceroboh" manakala Rayer akan didakwa kerana mengucapkan "Umno celaka". Apapun, IBM beranggapan bahawa kenyataan Ambiga itu seperti ada 'udang di sebalik batu', sukar untuk di terima. Oleh itu, kepada Presiden ISMA, berhati-hati dan didalam kes si keling Rayer yang menghina Umno memang patut di dakwa supaya lain kali dia akan berfikir seribu kali sebelum membuka mulut celuparnya itu. Moga Umno terus dilindungi oleh Allah SWT dan terus berjuang untuk semua. Wasallam ~ IBM

Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...